Teollisuuden internet
Lisää tuottavuutta reaaliaikaisella seurannalla ja visuaalisilla työkaluilla
KUVA: TEHOTEC OY
Metalliyritysten koneiden ja laitteiden käyttöasteet jäävät tutkitusti alhaisiksi toiminnan pullonkaulojen ja tehottomuuden vuoksi. Yrityksen sisäisessä logistiikassa aikaa ja rahaa kuluu hukkaan tuotenimikkeiden etsiskelyn ja uuden työn aloittamisen viiveistä johtuen. Näitä ongelmia voidaan ratkaista reaaliaikaista seurantaa ja visuaalisia digitaalisia työkaluja hyödyntämällä.
Koneiden ja laitteiden käyttöasteet ovat mitatusti metalliteollisuudessa
20–40 prosentin luokkaa normaalitapauksissa, joten
siellä on huomattavia mahdollisuuksia tuottavuuden ja yrityksen
kannattavuuden parantamiseen.
Keskeistä tuotannonohjauksessa ja toiminnan kehittämisessä
on ymmärtää yrityksen nykyinen toiminta ja sen pullonkaulat
mahdollisimman hyvin. Koneiden käyttöaste riippuu yrityksen
ja tuotannon yleisistä materiaalivirtauksista ja sen liikkeistä.
Varastonhallinnalla ja sisälogistiikalla on tärkeä rooli
tässä kokonaisuudessa. Tuotannon tehottomuuden syyt voivat
piillä useilla yrityksen eri toimintatasoilla, ja ilman faktapohjaista
tietoa toiminnasta on haastavaa tehdä parhaita kehittämispäätöksiä.
Reaaliaikainen tuotantokoneiden
käyttöaikaseurantapalvelu
Eteläpohjalainen Tehotec Oy toi syksyllä 2017 markkinoille
uudentyyppisen HitScan-järjestelmän koneiden käyttöaikaseurantaan
ja tiedon visualisointiin. Palvelun perusfilosofia
lähtee Lean-ajattelusta, jolla pyritään minimoimaan
tuottavuuden esteitä ja lyhentämään tuotantoprosessin
läpimenoaikaa.
HitScan koneiden käyttöaikaseurantapalvelu ratkaisee
yhdellä kertaa valmistavan teollisuuden kolme keskeistä haastetta;
koneiden käyttöasteen, toiminnan tehostamisen sekä
käyttöpääomainvestointien ja resurssien tarkemman kohdentamisen.
Tarkka ja jatkuva ymmärrys tuotantoprosessin tehokkuudesta
ja pullonkauloista mahdollistaa korjaavien toimenpiteiden
oikean kohdentamisen sekä seurannan. Yleensä jo 5–10
prosentin käyttöasteen nosto kone- ja laiteresursseissa tehostaa
koko yrityksen toimintaa ja kannattavuutta merkittävästi.
On yrityksiä, joissa on hyvät käyttöasteet, jolloin kehityspotentiaali
on pienempi. On myös yrityksiä, joissa on pienemmät
käyttöasteet ja suurempi kehityspotentiaali. Kaikissa tapauksissa
käyttöasteen paraneminen on suoraa tuottoa yrityksen
tulosviivan alle. Itse asiassa jo tietoisuus siitä, että koneseurantaa
asennetaan yritykseen, lisää koneiden käyttöastetta tutkitusti
5–10 prosenttia. Ihmiset skarppaavat toimintaansa organisaation
joka tasolla, kun aiheeseen kiinnitetään huomiota,
Tehotec Oy:n toimitusjohtaja Juha Lemponen sanoo.
Seuraaminen ja mittaaminen ei tarkoita sitä, että työntekijöiden
vauhtia kiihdytettäisiin millään tavalla, vaan järjestelmästä
pyritään poistamaan häiriöitä, joita tuotannossa ja toiminnassa
on ylipäätään. Järjestelmä antaa näkyvyyttä sille,
missä kohtaa organisaatiota ongelma piilee.
Koneen käyttäjä voi palvelun avulla tehdä huoltokutsun tai
pyytää huoltomiestä paikalle huomatessaan koneessa poikkeavaa
toimintaa tai vuotoja. Näin ongelma voidaan korjata
ennen kuin se pysäyttää koneen ja tuotannon.
Järjestelmä antaa
näkyvyyttä sille,
missä kohtaa organisaatiota
ongelma piilee.
Ongelma ei välttämättä koneella
Mahdolliset toimintaa haittaavat materiaalipuutteetkin voidaan
raportoida järjestelmästä, samoin uuden työn aloituksen
viiveet, jotka voivat olla pitkiäkin logistiikkasyistä. Tällaisia
kapeikkoja pyritään poistamaan seurannalla. Koneiden
seisomiseen voivat vaikuttaa myös ongelmat yrityksen tilauskannassa.
Vastaavasti ongelma voi olla myös hankintapuolella, jos
materiaalin saatavuudessa on viiveitä tai muita ongelmia. Eli
ongelmia saattaa löytyä yrityksen joka tasolla, ei välttämättä
itse koneen käytöstä. Tuotantotyöntekijä käyttää konettaan,
kunhan työnteon edellytykset ovat kunnossa.
Seuraaminen ja mittaaminen ei tarkoita sitä, että työntekijöiden vauhtia
kiihdytettäisiin millään tavalla, vaan järjestelmästä pyritään poistamaan
häiriöitä, joita tuotannossa ja toiminnassa on ylipäätään, Tehotec Oy:n
toimitusjohtaja Juha Lemponen sanoo.
KUVA: TEHOTEC OY
Vahvimmiten toimintaa on saatu tehostettua, kun käyttöaikaseurantainformaatio
saatetaan henkilöstön ulottuville esimerkiksi
infonäytöillä, Lemponen toteaa.
Tehotecin kantavana ideana on tarjota HitScan- järjestelmä
palveluna yrityksille. Palvelu on helppo budjetoida,
koska kuukausierä on sama koko sopimuskauden ja esimerkiksi
asennus-, käyttöönottomaksuja tai muita piilokuluja
ei ole.
Helppo käyttöönotto
HitScan-palvelu toimii itsenäisesti pilvipalveluna, joten se ei
käytä asiakkaan yhteyksiä tai järjestelmiä. Palvelun käyttöliittymänä
toimii webselain, joka voi olla tietokone, tabletti tai
muu mobiililaite. Asennukseen ei tarvita erillisiä johtoja, järjestelmä
on täysin langaton.
Olemme tuotteistaneet palvelun käyttöönoton niin selkeäksi
ja helpoksi, että sen asentamiseen menee yrityksessä tyypillisesti
vain päivän verran aikaa. Silloin kaikki käyttöliittymät
ja asetukset ovat kunnossa ja koneista saadaan data ulos. Järjestelmä
toimii riippumatta siitä, ovatko koneet uusia vai vanhoja
tai eri merkkisiä. Saamme kaikista koneista käyttöasteseurannan
ja datan ulos, Lemponen kertoo.
Konekohtaisesti laitteen asennukseen kuluu aikaa vain
5–15 minuuttia, jonka jälkeen kone on välittömästi tuotannon käytettävissä normaaliin tapaan. Sensori alkaa välittömästi
keräämään tietoa koneen käytöstä.
KUVA: MUHKIA OY
Varastot hallintaan visuaalisen
varastonhallintajärjestelmän avulla
Lahtelaisyritys Muhkia Oy on keskittynyt varaston hallinnan
tehostamiseen. Työkaluksi yritys on kehittänyt osienpaikannusohjelma
OPO:n, joka on uudenlainen visuaalinen lähestymistapa
varastonhallintaan. Järjestelmä tuo varastonhallintaan
sijaintitarkkuutta, selkeyttä ja kustannussäästöjä.
Vuonna 2016 havaitsimme asiakkaan tuotannossa selkeän
ongelman yhdessä kokoonpanon työntekijöiden kanssa:
Osat olivat liian usein hukassa suurista valmistusmääristä ja
useista välivarastoista johtuen. Tähän ongelmaan ratkaisuksi
kehitimme OPO:n, jotta turha osien etsintä minimoitaisiin,
Muhkia Oy:n toimitusjohtaja Anssi Nurminen kertoo.
Tämän jälkeen Nurminen lähti tutkimaan asiaa laajemmin
tekemällä Tuotantotalouden diplomityön aihepiiristä. Tutkimuksessa
selvisi, että nimikkeiden täsmällisiä sijaintitietoja ja lavakoodeja
ei ole kovinkaan monessa yrityksessä merkitty riittävän
tarkasti. Työtunteja kuluu hukkaan tuotenimikkeiden etsimisessä
ja keräilyvirheissä.
Reaaliaikaisten
saldojen ja
sijaintitietojen ansiosta
osia ja materiaaleja on
aina riittävästi.
Uusi visuaalinen varastonhallintajärjestelmä perustuu
varastonimikkeiden tarkkojen sijaintitietojen määrittämiseen
ja niiden hyödyntämiseen visuaalisena varastokarttana, josta
nimikkeiden sijainti ja inventaarion reaaliaikainen tilanne selviävät
helposti ymmärrettävässä muodossa yhdellä vilkaisulla.
Järjestelmä on hyvin pitkälti kehitetty käyttäjien kanssa ja heidän
tarpeistaan lähtien.
Tuotteiden tarkat sijaintitiedot sekä niiden visualisointi
nostavat todistetusti keräilytehokkuutta sekä lisäävät keräilyvarmuutta. Varastosaldot myös päivittyvät keräillessä helposti
ja reaaliaikaisesti, jolloin yrityksen varaston inventaario on
aina ajan tasalla Nurminen kertoo.
Reaaliaikaisten saldojen ja sijaintitietojen ansiosta osia
ja materiaaleja on aina riittävästi, eikä tuotanto pääse tästä
syystä pysähtymään. Materiaalit ovat aina käytettävissä, kun
niitä tarvitaan, eikä kallista ylivarastointia pääse syntymään.
Tuotteiden tarkat sijaintitiedot sekä niiden visualisointi nostavat
todistetusti keräilytehokkuutta sekä lisäävät keräilyvarmuutta, Muhkia
Oy:n toimitusjohtaja Anssi Nurminen kertoo.
KUVA: MUHKIA OY
Integroitavissa eri järjestelmiin
OPO on rakennettu siltä pohjalta, että se voidaan myös integroida
eri järjestelmiin. Sillä voidaan esimerkiksi täydentää toiminnanohjausjärjestelmää
katvealueilla, joihin ERP ei taivu.
Varastonimikkeitä voi olla paljon, ja samaakin nimikettä
voi olla varastoituna useammassa paikassa. Toiminnanohjausjärjestelmä
ei monesti pysty kirjaamaan varastonimikkeen
useamman
sijainnin välivarastointia tuotannossa, kuten
OPO pystyy, Nurminen toteaa.
Viime vuoden alusta lähtien OPO-ohjelmistoa on kehitetty
selainpohjaiseksi, jotta se toimii myös puhelimilla ja tableteilla
päätelaiteriippumattomasti. Näin järjestelmän hankintakustannus
laskee, kun erillisiä päätelaitteita ei tarvita ja ohjelmaa
voidaan käyttää myös mobiililaitteilla.
Teksti: Jari Peltoranta