Logistiikka (sisälogistiikka)
Palveluliiketoiminta
Teollisuuden internet
Tarvikelogistiikan prosessit kuntoon ulkoistamalla
Kone- ja metalliteollisuuden yritysten tuotannon materiaalin ostoista rahallisesti vain pieni osa kohdistuu tarvikkeisiin, mutta nimikkeellisesti ne ovat suurin ryhmä. Tarvikkeen logistiikan kulut ovat aina suuremmat kuin itse tuotteen hinta. Voiko tarvikelogistiikkaa tehostaa?
Tarvikelogistiikalla tarkoitetaan pieniarvoisista tuotteista koostuvaa materiaalivirtaa.
Metallifirmoissa monesti joku hoitaa oman toimensa ohella erilaisten tarvikkeiden hankintaa. Tällöin asiat jäävät helposti kiireellisempien töiden jalkoihin ja niitä hoidetaan viiveellä tai silloin kun tilanne on jo päällä. Yleensä tarvikkeiden rahallinen arvo on joistakin senteistä joihinkin euroihin. Tämän hankinnan prosessikustannus on aina kohtuuttoman, jopa eksponentiaalisen suuri verrattuna itse tarvikkeen hintaan, kun niitä lähdetään autolla jostakin hakemaan, myyntijohtaja Juha Särkilahti Würth Oy:stä sanoo. Würth Oy on Suomen johtava tarvikelogistiikan palvelun tuottamiseen erikoistunut teknisen alan tukkuliike.
Asiakkaan riesanpoistaja
Me pyrimme tuottamaan nämä tarvikkeet käyttäjälle yrityksen prosessiin niin, että asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin käyttää tavara oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tavaraa on varastoituna aina oikea määrä tarpeeseen nähden. Asiakkaan tarvitsee vain maksaa lasku. Me hoidamme kaiken muun. Olemme asiakkaan prosessissa riesanpoistajana, Särkilahti kuvailee.
Kaikkein pisimmälle viedyssä mallissa palveluntuottaja hoitaa myös kaikki asiaan liittyvät back office -työt: tilaamisen, tavaroiden käsittelyn, pakkausmateriaalien käsittelyn, kuljetuksen käsittelyn, laskujen ja lähetyslistojen käsittelyn, tilausten viemisen tietojärjestelmiin ja oikein kirjaamisen, jätteiden käsittelyn eli kaikki logistiikkaan liittyvät työt.
Palveluntuottajan tarjoamien tarvikelogistiikkapalvelujen säästöt kattavat syntyvät kustannukset aina moninkertaisesti.
Voidaan kuitenkin sanoa, että kustannus per tapahtuma on olematon siihen nähden, että tuotannossa esimerkiksi tulee katkos jonkin tarvikkeen puuttumisen vuoksi.
Särkilahden mukaan isommassa yrityksessä voidaan puhua kymmenien tai satojen tuhansien eurojen säästöstä hankintaprosessin kokonaiskustannuksissa.
Automaattiset varastojärjestelmät avuksi
Automaattiset varastojärjestelmät tarjoavat joustavan ja ennakoivan pientarvikepalvelun, jonka palvelut ovat käytössä 24/7.
Würthillä on tarjolla kaksi tarvikkeille soveltuvaa automaattista varastojärjestelmää: WüCON sekä pienempi WüCON Compact -konsepti. Molemmissa ratkaisuissa voidaan varastoida kaikenkokoisia tarvikkeita, jotka ovesta mahtuvat kulkemaan.
WüCON-järjestelmässä asiakkaat pääsevät varastoon joustavasti omalla tunnistellaan mihin tahansa aikaan, kuten avojakelussa. Järjestelmä tunnistaa kerätyt tuotteet automaattisesti RFID-tekniikalla ja kirjaa ne käyttäjän noutamaksi. Kustannukset kohdistuvat aukottomasti oikeille asiakkaille, tileille ja kustannuspaikoille.
WüCON järjestelmissä voidaan hyödyntää myös lainaus- ominaisuutta esimerkiksi kalliimpien työkalujen ja koneiden kanssa. Myös kolmannen osapuolen nimikkeistön hallinta onnistuu.
Käyttäjän tehtäväksi jää hyväksyä tapahtuma WüCON päätteeltä. Tapahtumat tallentuvat aikaleimalla ja tilastot saadaan esimerkiksi henkilö- tai tuotetasolla. Asiakas voi seurata WüCON varaston noutoja tai lainaustilannetta oman Online-järjestelmänsä kautta. Würth huolehtii täydennyksistä menekkitietojen mukaan, eivätkä tuotteet pääse loppumaan.
Automaattinen WüCON-varastojärjestelmä voi sijaita asiakkaan omissa tiloissa tai se voi olla esimerkiksi pihalla konttiin rakennettuna. Se voi olla sijoitettuna myös ison työmaan keskelle usean asiakkaan (Y-tunnuksen) käyttöön, Särkilahti sanoo.
Toinen vaihtoehto on kaappiin rakennettu pienempi WüCON Compact automaattivarasto, joka samalla tavoin kirjaa tuotteiden käytön automaattisesti ja tarkasti oikein.
Varasto on aina kurantti. Varastoa voidaan seurata joko meidän tai asiakkaan toimesta jatkuvasti. Varaston inventaariotilanne on koko ajan hallinnassa, ja tiedämme aukottomasti kuka on varastolta mitäkin ottanut ja milloin. Hävikkiä on nolla prosenttia ja seurattavuus sata prosenttia, Särkilahti sanoo.
Myös edustajapalveluna
Varastopalvelut voidaan tuottaa pienemmille asiakkaille myös edustajapalveluna ilman automaattivarastoja.
Edustaja huolehtii tällöin pientarvikevaraston ylläpidosta. Würthillä on valtakunnallisesti noin 350 teknistä myyjää huolehtimassa alueellisesti paikallisista asiakkaistamme. Näin asiakkaalla on aina paikallinen edustaja huolehtimassa pientarvikelogistiikasta.
Lisäksi ympäri Suomea on noin 200 Würth-Centeriä, joka toimivat paikallisten edustajien varajärjestelminä, jos oma edustaja on esimerkiksi sairaana.
Pystymme tarjoamaan jokaiseen osoitteeseen Suomessa aukotonta jatkuvaa palvelua, Särkilahti sanoo. Varastot voidaan pitää pieninä ennakoinnin ja jatkuvan seurannan ansioista. Tekninen myyjä kartoittaa huolella asiakkaan tarpeet yhdessä asiakkaan kanssa, minkä pohjalta sovitaan pelisäännöt.
Tietysti aina tulee myös asioita, joita ei voi ennakoida. Siksi edustajien tukena on koko ajan Würth-Center-verkosto yllätysten varalta. Sovittujen käyntivälien lisäksi tulevat yllätystarpeet hoidetaan sovitulla tavalla. Suurimpien kaupunkien alueilla pikatoimituksia huolehtivat myös Würth palveluautot.
Tavarantoimitukset tapahtuvat pääsääntöisesti keskitetysti logistiikkakeskuksen kautta.
Nykyään puhutaan tuotteiden halpuuttamisesta. Tarvikkeista kun puhutaan, niin säästö tulee ihan muualta kuin itse tuotteen halpuuttamisesta. Jokaisen tuotteen tässä maailmassa voi joku tehdä vähän halvemmalla ja nipistää joko tuotteen tai palvelun laadussa. Todellinen iso säästö tulee itse prosessin toimivuudesta. Viime kädessä hankintaprosessi joka ei ole Lean, on se joka maksaa, Särkilahti sanoo.
Teksti: Jari Peltoranta
Henkilökuva: Firecon
Konttikuva: Würth