Hitsaus
Investoinnit & raaka-aineet
Kunnossapito
Lastuavat työkalut
Logistiikka
Materiaalinkäsittely
Mittaus
Palveluliiketoiminta
Pintakäsittely
Rekrytointi ja koulutus
Robotiikka ja automaatio
Savu- ja pölynkäsittely
Teollisuuden internet
Teollisuusvalaistus
Tuotanto- ja työympäristö
Työ- ja koneturvallisuus
Työkalut ja tarvikkeet
Työstökoneet
Pohjoismaiden suurin teollisuustapahtuma Alihankinta vahvisti suosiotaan – uudistuksia luvassa ensi vuodelle
Alihankinta-messut vahvisti jalansijaansa Pohjoismaiden suurimpana ja johtavana teollisuuden tapahtumana. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyille Alihankinta-messuille osallistui lähes 23 000 teollisuuden ammattilaista, joista kävijöitä oli yli 17 000. Alihankinnan pääkumppanina toimi Fastems, teemakumppanina Sandvik ja ohjelmakumppanina Dimecc. Alihankinta järjestetään ensi vuonna 30.9.–2.10.2025.
Alihankinta-messut tarjosi jälleen ainutlaatuisen kohtaamispaikan,
jossa toimittajayrityksillä ja hankkijoilla oli mahdollisuus
verkostoitua. Tampereen teollisuusviikon aikana Alihankintamessut
ja Isot koneet Keskustorilla -tapahtuma keräsi kaikkiaan
lähes 37 000 osallistujaa.
Tunnelma on ollut innostunut ja innostava, ja jatkuvasta
kuhinasta päätellen sekä vieraat että näytteilleasettajat ovat
olleet todella tyytyväisiä päivien antiin. Ajankohtaiset paneelikeskustelut
täyttivät katsomot, ja teemahallin suuri suosio kertoo
siitä, että tekoäly ratkaisuineen kiinnostaa ja kiehtoo. Uudistunut brändimme on kerännyt runsaasti kiitosta ja siihen
ollaan enemmän kuin tyytyväisiä, luonnehtii projektipäällikkö
Sami Siurola Tampereen Messut -konsernista.
Alihankinnan kumppaneille uusia avauksia
Alihankinnan teema oli tänä vuonna Tekoälyllä tuottavuutta ja
aiheeseen pureuduttiin laajasti koko kolmipäiväisen tapahtuman
ajan.
Alihankintamessut tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden
oppia uutta, luoda suhteita ja tietenkin tehdä kauppaa. Automaatio,
digitalisaatio ja tekoäly ovat ennen kaikkea matka –
ei yksitäinen hanke. Tämä muutos koskettaa kaikkia ja se on
mahdollista kääntää puolellemme, toteaa tapahtuman pääkumppanina
toimineen Fastemsin markkinointijohtaja Mikko
Tuomaala.
Ohjelmakumppanina toimineelle DIMECCille rooli oli luonteva,
sillä yrityksen asiakaskunta muodostuu teollisuusyrityksistä,
asiantuntijoista ja päättäjistä.
Uusi ekosysteemimme, Make in Finland, kokoaa näitä
toimijoita yhteen luomaan valmistavan teollisuuden tulevaisuutta,
joten tämä oli täydellinen paikka toiminnan avaamiseen.
Uusia yhteistyökuvioita ja -suunnitelmia syntyi runsaasti
niin ohjelmamme puitteissa kuin messuständeilläkin, toteaa
DIMECCin myyntijohtaja Rauno Hatakka.
Vuoden teollisuusteko -palkinto Epecille
Alihankinnassa jaettiin myös Vuoden teollisuusteko -palkinto,
jonka nappasi seinäjokinen järjestelmätoimittaja Epec Oy.
Valintaraati luonnehti voittajan elektroniikkatehdasinvestointia
keihäänkärkihankkeeksi ja kuvaili sen olevan erittäin merkittävä
panostus suomalaisen elektroniikkavalmistuksen saralla.
Perusteissa korostettiin, miten tärkeää on koko suomalaisen
teollisuuden kannalta, että Suomesta löytyy kyvykäs toimija,
joka voi tehdä rauta- ja softaratkaisuja liikkuville työkoneille.
Uudistuva Alihankinta näkyy ja
kuuluu läpi vuoden
Vuodesta 1988 järjestetty Alihankinta uudistuu joka vuosi,
mutta nyt luvassa on erityinen ponnistus. Tapahtuman uusi brändi lanseerattiin avajaisten yhteydessä ja se tulee jalkautumaan
tapahtuman eri kanaviin loppuvuoden aikana. Brändikonseptin
ja visuaalisen identiteetin ovat luoneet Form Union
Design & Strategy ja Pauhaus Oy. Uudella brändillä halutaan
nostaa alihankinta niin toimialana kuin tapahtumana jalustalle
ja antaa sille arvoa. Uusi brändi kiteytyy lauseeseen
Alihankinta mahdollistaa menestyksen. Visuaalisesti vahva
ilme ammentaa inspiraatiota teollisesta muotoilusta, tuoden
teräksen kiillon uuteen logosymboliin.
Uutta on myös vasta lanseerattu BOX by Alihankinta -podcast, joka tarjoilee suoraa puhetta teollisuuden aitiopaikalta
työelämäprofessori Matti Apusen johdolla. Podcast
antaa yleisölle mahdollisuuden tutustua teollisuuden ajankohtaisiin
aiheisiin sekä ylläpitää aktiivista keskustelua yhteisössä
Alihankinta-tapahtumien välissäkin. Kolmen viikon välein julkaistavan
podcastin ensimmäinen tuotantokausi keskittyy
USA:han erityisesti teollisuusyritysten näkökulmasta. BOX by
Alihankinta -podcastin tuottaa Tampereen Messut ja podcastia
voi kuunnella Spotifyssa.
Alihankinta saa myös uudet verkkosivut ja uusia digitaalisia
ratkaisuja, kun kuljetaan kohti vuoden 2025 Alihankintatapahtumaa.
30.9.–2.10.2025 järjestettävien messujen teema
on Kilpailukykyä kestävästi.
Teksti ja kuvat: Tampereen Messut Oy