Pintakäsittely
Pintakäsittely parantaa kappaleen kestävyyttä
Useissa tilanteissa eri metallikappaleet saattavat vaatia jonkinlaista pintakäsittelyä, jotta niihin saadaan lisää lujuutta ja käyttöikää. Pintakäsittely muokkaa kappaleen pinnan ominaisuuksia, mutta samalla se usein myös suojaa kappaleen sisempääkin osaa. Metallipintoja on mahdollista käsitellä monin tavoin. Oleellista on pinnoitteen kestävyys.
Muun muassa koneiden osiin kohdistuu jatkuvaa rasitusta,
jolloin pinnat tyypillisesti ajan mittaan kuluvat tai muutoin
vaurioituvat. Toisaalta kappaleet voivat alun perinkin joutua
poikkeuksellisen koviin olosuhteisiin ja siksi tarvitsevat todella
hyvää korroosionkestävyyttä.
Tavanomaisen suojamaalauksen lisäksi pintakäsittelyyn on
valittavissa vaikkapa sellaisia menetelmiä kuin kovahitsaus tai
terminen ruiskutus.
Edelleen kappaleen pintaa voidaan muokata jollakin
tavoin mekaanisesti: sitä pystytään muun muassa hiomaan,
kiillottamaan tai harjaamaan. Näin kappaleen pintaan saadaan
esimerkiksi enemmän liukkautta, jolloin se kenties soveltuu
omaan käyttötarkoitukseensa aiempaa paremmin.
Kemiallisia käsittelyjä
Kun halutaan parantaa työkalujen tai koneenosien eri ominaisuuksia,
yksi mahdollinen ratkaisu on metallin pintakarkaisu.
Vaihtoehtoina voi olla myös erityyppisiä kemiallisia pintakäsittelyjä.
Tällaisia perinteisesti ovat peittaus, anodisointi,
fosfatointi,
sinistys ja galvanointi.
Määritelmällisesti galvanoitu teräs on sinkkikerroksella
päällystettyä terästä. Metallipintaa on silloin siis suojattu
sinkillä, joka on hitaammin hapettuva metalli. Toisinaan
elektrolyyttisesti
toteutetusta galvanoinnista käytetään myös
termiä
sähkösinkitys. Galvanointi voidaan vaihtoehtoisesti suorittaa
myös upottamalla teräskappale sulaan sinkkiin, jolloin
kyseessä on niin sanottu kuumasinkitys.
Sinkkikerroksen avulla galvanoitu teräs kestää korroosiota
hyvin, mutta on hinnaltaan edullisempaa kuin ruostumaton
teräs. Galvanoitua terästä on käytetty paljon esimerkiksi peltikatoissa,
valopylväissä, kaiteissa, teräsputkissa sekä monenlaisissa
rakennustarvikkeissa.
Vaihtoehtoina
voi olla myös
erityyppisiä kemiallisia
pintakäsittelyjä.
Laserpinnoitusta moneen käyttöön
Tekniikan kehityksen myötä käyttöön yhdeksi pintakäsittelyvaihtoehdoksi
on tullut myös laserpinnoitus. Siinä pinnoitusaine
sulatetaan laserilla metallikappaleen pintaan.
Tällöin syntyy tiivis sulaliitos, jonka avulla metallisten komponenttien
tai osien elinkaari pitenee. Tätä nykyä laserpinnoitus
on ainoa yrityksemme käyttämä pintakäsittelymenetelmä,
selittää tekninen myyjä Henri Haasala laserpinnoituksia
toteuttavasta Kokkola LCC Oy:stä.
Haasalan mukaan laserpinnoitus sopii erittäin hyvin muun
muassa tuotantolinjoilla käytössä olevien komponenttien huoltopinnoitukseen.
Sillä voidaan parantaa metallipintojen kestävyyttä
monilla teollisuuden aloilla.
Menetelmä soveltuu esimerkiksi pyörivien, kuluvien ja
myös uusien kappaleiden pinnoittamiseen. Laserpinnoite on
hyvä ratkaisu, jos kappaleille tarvitaan suojausta kovaa rasitusta
tai korroosiota vastaan. Voidaan kunnostaa vanhoja osia
– tai tehdä kokonaan uusia.
Pinnoitus voidaan tehdä hyvinkin laajalla skaalalla. Yksi
vaihtoehto on päällystää kulutukselle alttiit osat kovemmalla
materiaalilla ja valmistaa kappale muutoin huokeammasta
metallista, Haasala mainitsee.
Pinnoitus korjaa koneistusvirheitä
Tyypillisesti laserpinnoituksella käsiteltävät kappaleet voivat
olla vaikkapa teollisuuden tai voimalaitosten koneenosia.
Tärkeä tuoteryhmä ovat myös meriteollisuuden valmistamat
osat, jotka monessa tapauksessa saattavat olla hyvinkin suurikokoisia.
Metalli- ja puuteollisuus sekä konepajateollisuus ovat
laserpinnoituksen keskeisiä asiakasryhmiä. Pinnoituksella voidaan
vaikkapa korjata koneistusvirheitä, jolloin osaa ei tarvitse ryhtyä valmistamaan alusta asti uudelleen, muistuttaa
Haasala.
Hän mainitsee Kokkola LCC Oy:n toimineen Keskipohjanmaalla
itsenäisenä laserpinnoitus- ja koneistusyrityksenä jo 20
vuotta. Tätä nykyä yrityksellä on 15 työntekijää ja kaksi erillistä
pinnoituksessa tarvittavaa laseria, joiden tehot ovat 4 kW
ja 6 kW.
Koneet ovat kiinteästi hallissa, joten pinnoitusta tarvitsevat
kappaleet on tuotava paikan päälle.
Metalli-, puu-
sekä konepajateollisuus
ovat laserpinnoituksen keskeisiä
asiakasryhmiä.
Isotkin kappaleet pinnoitetaan
Laserpinnoitettavat kappaleet voivat periaatteessa olla hyvinkin
suurikokoisia.
Joskus ehkä tulee vielä jokin raja vastaan, mutta LCC:n
nosturit pystyvät käsittelemään todella isoja kappaleita ilman
ongelmia. Tähän mennessä painavin on ollut 65-tonninen,
mutta se tuotiinkin sisälle käsittelyyn erillisellä lavetilla, Haasala
kertoo.
On tapauskohtaista, millaista metallijauhetta kappaleiden
pinnoitukseen sovelletaan.
Erilaisilla pinnoitteilla voidaan saada erilaisia ominaisuuksia.
Mikäli komponentin pintaan tarvitaan aiempaa enemmän
vaikkapa kuumuuden tai korroosion kestävyyttä – tai esimerkiksi
parempaa sitkeyttä – se pystytään saamaan aikaan
laserpinnoituksen avulla.
Jauhe voi toki olla samantyyppistä metallia kuin muukin
kappale, mutta monesti pinnoituksessa käytetään kovempaa
metalliainetta, joka sitten kestää paremmin kulutusta tai korroosiota.
Useinhan pinnoituksella ei pelkästään korjata kappaleen
pintaa, vaan siihen haetaan myös aiempaa parempaa
kestävyyttä.
Ympäristömyönteinen pinnoitusmenetelmä
Myös ympäristöystävällisyys on pätevä peruste laserpinnoituksen
käyttöön.
Kun laserpinnoitteella kunnostettu kappale saadaan kestämään
käyttöä pitempään, myös sen ylläpitokustannukset
vähenevät. Kunnostus on myös nopeampaa ja monesti edullisempaakin
kuin kokonaan uuden komponentin tilaaminen.
Laserpinnoitusmenetelmä on kestävän kehityksen mukainen
ratkaisu, joka säästää luonnonvaroja ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.
Usein vain pieni kulunut osa komponentista tarvitsee uutta
pintaa.
Pinnoitukseen kuluu vain vähän uutta materiaalia. Sen
sijaan kokonaan uuden ison kappaleen valmistukseen metallia
jouduttaisiin käyttämään moninkertainen määrä. Siinä kuluisi
luonnonvaroja turhaan, Haasala tähdentää.
Laserpinnoitusmenetelmä
on kestävän kehityksen
mukainen ratkaisu.
Kun kappale korjataan pinnoittamalla, kappale saadaan
taas käyttökuntoon esimerkiksi käyttämällä siihen 20 kg:n verran
metallia. Silloin voi säästyä metallia jopa useita tonneja.
Nykyisin Kokkola LCC:n teollisuushallin katolle on asennettu
myös aurinkovoimalaitos, jossa on noin 200 aurinkopaneelia.
Myös tämä uudistus osaltaan vähentää ympäristökuormitusta.
Metallialalle Haasala toivoo lisää koulutusta.
Päteville ammattilaisille olisi paljon töitä tarjolla, ja esimerkiksi
laserpinnoitusta tarvitaan varmasti myös tulevina
aikoina.
Teksti: Ari Mononen
Kuvat: Kokkola LCC Oy