Työ- ja koneturvallisuus
Koneturvallisuuden kehittäminen vaatii valppautta ja vaivannäköä
KUVA: KONETURVA OY
Jos työpaikoilla käytettäisiin turvallisempia koneita ja tuotantolinjoja, voitaisiin useimmiten välttyä pahoilta tapaturmilta. Koneturvallisuuden kehitystyössä riittää kuitenkin paljon työsarkaa. Uutta lainsäädäntöäkin on valmisteilla. Turvallinen työympäristö konepajoilla lisää osaltaan henkilöstön viihtyvyyttä, mikä samalla parantaa työn tuottavuutta.
Työpaikoilla tyypillisesti uskotaan, että omia koneita osataan
operoida turvallisesti, vaikka silmät ummessa. Historia on kuitenkin
opettanut, että pelkästään inhimilliseen huolellisuuteen
perustuva turvallisuus pettää aina ennemmin tai myöhemmin.
Kun kone toimii niin kuin on suunniteltu eikä työntekijöiden
tarvitse mennä liikkuvien osien väliin selvittämään häiriöitä,
tuotanto ja turvallisuus näyttävät sujuvan yleensä hyvin – mutta
tämä ei vielä riitä takaamaan koneturvallisuutta työpaikoilla.
Ajan saatossa ongelmia ja riskejä tulee joka tapauksessa vastaan
esimerkiksi väsymyksen, ajatuksen herpaantumisen tai
muiden syiden takia.
Suomessa usein ajatellaan, että koneturvallisuus on
paremmalla tolalla kuin se todellisuudessa onkaan, arvioi
Koneturva Oy:n johtava asiantuntija Markku Ulvinen.
Yhtenä ongelmana tuntuu olevan tietämättömyys koneturvallisuutta
koskevista määräyksistä.
Kun vielä tuotantolinjoille tuodaan uutta ja tehokkaampaa
teknologiaa, kaikkia uusia riskejä ei osata ottaa huomioon.
Esimerkiksi yhteistyörobotti – cobot – on helposti otettavissa
käyttöön ilman erityisosaamistakin. Yllättävän harvoin
sitten ymmärretään tehdä riittävää koneturvallisuustarkastelua
ennen kuin uudenlaisia laitteita aletaan käyttää linjalla.
Vaikka cobot itsessään olisi turvallinen, sillä tehtävä työ tai
robotin laiteympäristö ei useinkaan ole.
Riskejä ei havaita tai poisteta, kunnes lopulta sattuu tapaturma
ja asiaa puidaan aikanaan viranomaispöydissä. Näen
tällaisen kehityssuunnan työturvallisuuden näkökulmasta vaarallisena,
Ulvinen luonnehtii.
Vanhoistakin koneista löytyy riskejä, ellei koneita pidetä
kunnossa ja päivitetä määräajoin.
Työnantajaa velvoittavan käyttöasetuksen mukaan tuotantolinjoilla
olevien ikääntyvien koneiden turvallisuutta pitäisi tarkastella
aika ajoin ja vanhoja koneita uusia ajanmukaisiksi.
Säädökset muuttumassa
Koneita ja niiden turvallisuutta koskeva lainsäädäntö uudistuu
lähivuosina. Euroopan Unionin jäsenmaissa tulee voimaan EUkoneasetus
2023/1230, joka korvaa nykyään voimassa olevan
konedirektiivin 2006/42/EY.
EU-komissio päätti tekstistä heinäkuussa 2023 ja se tulee
voimaan vuoden 2027 alussa, kertoo Ulvinen.
Perusasiat ovat paljolti entisellään, mutta asetukseen on
tullut huomattava määrä lisäyksiä ja tarkennuksia verrattuna
voimassa olevaan konedirektiiviin.
Uusi EU:n koneasetus ei Ulvisen mukaan ole keskeisimpien
määräysten osalta ristiriidassa konedirektiivin kanssa, mutta
asetukseen on lisätty useita ongelmallisiksi koettuja tai tarkennusta
vaativia seikkoja.
Asetus esimerkiksi antaa viranomaisille aiempaa paremmat
työkalut puuttua määräystenvastaisten koneiden markkinoihin
sekä vaatii koneiden valmistajilta huomattavasti parempaa
kyberturvallisuutta. Vaikka tekoälyä ei vielä tullut mukaan
lopulliseen asetustekstiin, lainsäädännössä on otettu huomioon
näitäkin seikkoja koneen valmistajan näkökulmasta.
Keskeistä uudessa asetustekstissä on myös se, että jos
koneeseen tehdään merkittäviä muutoksia sen jälkeen, kun se
on CE-merkitty, muutokset tulee CE-merkitä erikseen, tähdentää
Ulvinen.
EU:n koneasetus tulee voimaan samana päivänä ja
samansisältöisenä kaikissa Euroopan Unionin jäsenmaissa
tammikuussa 2027.
Koneita ja niiden
turvallisuutta
koskeva lainsäädäntö
uudistuu lähivuosina.
Koneturva Oy:n johtava asiantuntija Markku Ulvinen sanoo, että yleensä riskien löytäminen on helpohkoa. On hankalampaa saada riskit poistettua
määräykset täyttävällä tavalla siten, että työt voidaan silti tehdä. Ratkaisut on tähän asti kuitenkin löydetty, ja usein muutoksilla on myös tehostettu
tuotantoa.
KUVA: KONETURVA OY
Koulutuksella parannusta
koneturvallisuuden tasoon
Käyttöasetuksen mukaan koneiden ja tuotantolinjojen koneturvallisuusriskejä
on arvioitava säännöllisesti.
Monilla pajoilla kuitenkin ajatellaan, että koneille ei tarvitse
tehdä käyttöönoton jälkeen mitään, Ulvinen pohtii.
Uuden tekniikan riskinä taas on, että linjoja automatisoidaan
ilman että tunnettaisiin määräyksiä tai vaaratekijöitä.
Kun vaikkapa manuaalisessa työstökoneessa ihminen korvataan
robotilla, sovellettavat määräykset ovat kertaluokkaa tarkemmat
– ja kun koneen toimintaperiaate muuttuu manuaalisesta
automaattiseksi, se luokitellaan niin suureksi muutokseksi,
että kone on uudelleen CE-merkittävä.
Koneturvallisuutta olisi Ulvisen mukaan hyvä katsoa kokonaisuutena
alusta pitäen.
Yleensä riskien löytäminen on helpohkoa. On hankalampaa
saada riskit poistettua määräykset täyttävällä tavalla
siten, että työt voidaan silti tehdä. Ratkaisut on tähän asti kuitenkin
löydetty, ja usein muutoksilla on myös tehostettu tuotantoa.
Aina ratkaisuja ei osata tai jakseta harkita riittävän pitkälle
työn tekemisen näkökulmasta. Yleisesti ottaen kone on
joka tapauksessa mahdollista saada toimimaan samanaikaisesti
sekä turvallisesti että tehokkaasti.
Kun tuotanto muuttuu, kaikkia riskitekijöitä ei useinkaan
osata havaita.
CE-merkityn koneen valmistuksessa huolehditaan siitä,
että koneessa olevat turva-aidat tai valoverhot on mitoitettu
koneturvallisuuden kannalta oikealla tavalla käsiteltäessä tietyn
kokoisia kappaleita, joita esimerkiksi robotti työstää särmärin
kanssa yhteistyössä. Jos sitten pajalle tuleva uusi särmäri
käsitteleekin pitempiä tai muutoin suurempia kappaleita,
olemassa olevat turva-aidat tai valoverhot eivät enää täytäkään
määräyksiä.
Tuotannon muuttuessa uudet riskit tulee tunnistaa ja poistaa,
mikä jää usein tekemättä. Asia tulee ottaa huomioon aina
tuotannon muutosta suunnitellessa, Ulvinen korostaa.
Tuotannon
muuttuessa
uudet riskit tulee
tunnistaa ja poistaa.
Standardeja päivitetään
Vaikka uusi koneasetus astuu voimaan vasta tammisuussa
2027, tulevista muutoksista järjestetään koulutustilaisuuksia
jo hyvissä ajoin. Esimerkiksi Koneturva Oy:llä on kalenterissa
peräti seitsemän koulutusta kuluvan syksyn aikana.
Tuleviin muutoksiin onkin syytä varautua jo nyt. Koneasetus
on herättänyt paljon mielenkiintoa, ja jo pidetyissä koulutuksissa
on ollut runsaasti osallistujia. Myös tuleviin koulutuksiin
näyttäisi tulevan runsaasti osanottajia, Ulvinen mainitsee.
Uusi EU:n koneasetus aiheuttaa myös standardeille päivitysruuhkaa.
Ulvisen mukaan siirtymäkauden aikana joudutaan
käymään läpi, tarkistamaan ja tarvittaessa päivittämään
kaikki noin 800 olemassa olevaa koneturvallisuusstandardia.
Joitakin kokonaan uusiakin joudutaan laatimaan.
Tekoälyn määrittely on ollut asetuksen julkaisuhetkellä kesken.
Niinpä se ei ehtinyt mukaan uuteen EU-koneasetukseen,
vaikka valmisteluvaiheessa asiaa oltiinkin mukaan ottamassa.
Mahdollisesti EU:lta on tulossa koneasetuksen lisäksi teknisiä
täydennyksiä esimerkiksi tekoälykysymyksistä.
Muun muassa robotiikan ja tekoälyn osalta kehitystä
tapahtuu vauhdikkaasti, ja lainsäädännöllä sekä standardoinnilla
on tekemistä pysyä vauhdissa mukana, ennakoi Ulvinen.
Koneturvallisuuden perusasioiden tulisi olla hallussa niin suunnittelijoilla
ja koneenrakentajilla kuin myös koneiden kunnossapitoa ja muutostöitä
tekevilläkin, huomattuaa koneturvallisuuden asiantuntija Raimo
Hevosmaa Schmersal Finland Oy:stä.
KUVA: SCHMERSAL FINLAND OY
Tekniikka vaatii uutta ajattelua
Koneturvallisuus onkin jatkuvasti muuttuva toimiala.
Tekniikka muuttuu ja kehittyy, ja alalle tulee jatkuvasti
uusittuja ja uusia standardeja ja säädöksiä, tilanteen tiivistää
koneturvallisuuden asiantuntija Raimo Hevosmaa
Schmersal
Finland Oy:stä.
Schmersal-konsernin saksalainen emoyhtiö on itsekin
mukana koneiden turvallisuusstandardien uudistustyössä.
Uudet ja tulevatkin säädökset on otettava huomioon, kun
valmistetaan koneita ja niiden turvalaitteita.
Vuoden 2027 tammikuussa käyttöön tulevassa EU:n koneasetuksessa
otetaan ensimmäistä kertaa selkeästi kantaa
koneiden modernisointiin, Hevosmaa huomauttaa.
Hänen mukaansa yhteistoimintarobottien ja tulevaisuudessa
jopa tekoälyn tuleminen koneisiin asettaa haasteita turvallisuuden
hallinnalle.
Schmersal-konserni on saksalainen turvakomponenttien ja
järjestelmien valmistaja.
Olemme vuodesta 2015 tarjonneet myös koneturvallisuuden
asiantuntijapalveluita. Schmersal tunnetaan muun muassa
turvatunnistimien ja -lukkojen, optisten turvalaitteiden sekä turvareleiden
toimittajana.
Asiantuntijapalvelut on eriytetty tuotemyynnistä, joten ratkaisumme
eivät ole valmistajasta riippuvaisia. Etsimme sovelluksen
kannalta toimivimpia ja kustannustehokkaimpia ratkaisuja.
Työturvallisuudesta
huolehtiminen
kuuluu työnantajien
lakisääteisiin velvoitteisiin.
KUVA: SCHMERSAL FINLAND OY
Perustiedot haltuun joka konepajalla
Monilla tuotantolinjoilla on vielä paljon kehitystarpeita koneturvallisuuden
saralla.
Automatisoinnin myötä tarvitaan jokseenkin aina lisää
turvasuojauksia. Usein robottisovellukset konepajoilla ovat
vielä toistaiseksi suhteellisen pienimuotoisia, mutta laajennuksia
robottien työtehtäviin tehdään koko ajan – ja silloin tarvitaan
lisää turvasuunnitteluakin.
Oikeiden ratkaisujen löytäminen vaatii huolellisuutta,
osaamista ja ammattitaitoa. Markkinoilla saattaa olla sellaisiakin
ratkaisuja, jotka eivät täytä kaikkia vaatimuksia, muistuttaa
Hevosmaa.
Työturvallisuudesta – kuten käytössä olevien koneiden turvallisuudesta
– huolehtiminen kuuluu työnantajien lakisääteisiin
velvoitteisiin.
Koneturvallisuuden perusasioiden tulisi olla hallussa niin
suunnittelijoilla ja koneenrakentajilla kuin myös koneiden kunnossapitoa
ja muutostöitä tekevilläkin. Jotta perustietous koneturvallisuudesta
olisi riittävän laajaa konetekniikan parissa
työskentelevillä, olisi toivottavaa, että jo konetekniikan eri koulutusohjelmissa
olisi enemmän turvallisuuteen liittyviä aiheita
mukana, Hevosmaa suosittaa.
Joka tapauksessa koneturvallisuusalalla tarvitaan lisäkoulutusta,
ja tekniikan kehittyessä tietoja on syytä päivittää aika
ajoin. Näihin tarpeisiin tarjoamme monipuolista ja käytännönläheistä
koulutusta.
Teksti: Ari Mononen