Hitsaus
Kunnossapito
Mittaus
NDT-tarkastukset tuovat lisää turvallisuutta
Konepajoilla ja muussakin teollisuudessa tehtävillä NDT-tarkastuksilla (Non-Destructive Testing) varmistetaan metallien ja hitsausten laatua, mutta tutkimusten perimmäinen syy on turvallisuuden
lisääminen. Laitteiden tai rakenteiden rikkoutuminen voisi aiheuttaa pahoja vaaratilanteita tai henkilövahinkoja - tai vähintäänkin vakavia taloudellisia tappioita.
Valmiille tuotteille tai metalleille tehtävissä NDT-tarkastuksissa
käytetään useita eri menetelmiä, jotka kaikki kuitenkin jättävät
tutkittavat kappaleet ehjiksi.
Kun esimerkiksi hitsauskohtia tutkitaan NDT-tarkastuksilla,
tutkimuskappaleita tai niiden materiaaleja ei vahingoiteta,
toteaa NDT-tarkastaja Markus Kumpumäki Nondest
Oy:stä.
Ensi vaiheessa tarkastus tehdään visuaalisesti. Materiaalin
pinnasta voidaan tarkastaa huokoisuutta ja mahdollisia
säröjä tunkeumaneste- ja magneettijauhetarkastuksilla,
mutta röntgen- ja ultraäänitarkastukset antavat enemmän tietoa
materiaalin sisäisistä virheistä ja vioista.
Materiaalien perusominaisuudet toisinaan tarkastetaan jo
ennen valmistusvaihetta.
NDT-tarkastaja keskittyy kokonaisuuteen, jossa pääosassa
on yleensä rakenteen hitsi. Standardit vaikuttavat NDT-tarkastuksissa
yleensä niin, että hitsin lisäksi tarkasteltavaa perusainetta
on mukana 10 mm hitsin molemmin puolin.
Mikäli materiaalissa ilmenee vikaa, se tulee ilmi hitsin tarkastuksen
yhteydessä. Monesti esimerkiksi nähdään hitsin vieressä
olevaan perusaineeseen muodostuvia vikoja.
KUVA: NONDEST OY
Laatua hitsauksiin
Kun on suunniteltu jokin tuotantolinjalla valmistettava metallirakenne
hitsausluokkineen, rakenteen on kestettävä mitoituksen
mukaista kuormitusta.
Jos rakenteeseen tai kappaleeseen kohdistuu pelkästään
staattista kuormaa, rasitus on toisentyyppistä kuin dynaamisen
rasituksen tapauksessa, muistuttaa Kumpumäki.
Puhtaasti staattisessa kuormituksessa valitaan esimerkiksi
hitsiluokka C, joka sallii pientä reunahaavaa. Hitsiluokkaa
korotettaessa saadaan kuitenkin parempaa ja yhtenäisempää
laatua. Silloin tuotteessa on vähemmän sellaisia kohtia, joista
viat voisivat lähteä liikkeelle.
Siirryttäessä C-luokasta B-luokkaan hitsauslaatu paranee
selvästi.
Mikäli jollakin tuotteella on tiukat pintakäsittelyvaatimukset
ja niissä edellytetään esimerkiksi erityisen hyvää maalipinnan
kestävyyttä, voidaan hitsauksen pinnanlaadulle asettaa
vielä lisävaatimuksia hitsin jouhevuuden suhteen. Hitsikohdista
on myös tällöin aina poistettava kaikki roiskeet, mikä lisää
konepajan työmäärää ja valmistuskustannuksia.
Tällöin myös laaduntarkkailussa joudutaan monesti tekemään
tavallistakin kattavampia tutkimuksia.
Oikeat
tarkastusmenetelmät
on valittava tilanteen mukaan.
Robottikin tekee virheitä
Suunniteltaessa tuotetta on Kumpumäen mukaan tärkeää ottaa
huomioon, minkätyyppisiä hitsiluokkia ja pintakäsittelyjä tarvitsee
käyttää, jotta tuote saadaan riittävän kestäväksi.
NDT-tarkastaja takaa tarkastuksella, että hitsauksen laatu
olla sillä tasolla, jonka standardi on sille asettanut.
KUVA: NONDEST OY
Tyypillisissä tapauksissa valmistuserästä NDT-tarkastetaan
noin 10 prosenttia. Hyvältä pajalta ei pitäisi löytyä tarkastuksissa
virheitä, mutta ainahan kaikenlaista voi sattua.
Jos ongelmia ei todeta tarkastuksissa, voidaan päätellä
koko erän olevan sellaisessa kunnossa kuin pitääkin. Jos kuitenkin
vikoja havaitaan, tarkastusta laajennetaan.
Parhaillakin hitsareilla on aina mahdollisuus tehdä virheitä.
Robotit taas tekevät periaatteessa tasaista laatua, mutta
ne puolestaan voivat toistaa samaa virhettä paljonkin, selittää
Kumpumäki.
Ongelma on, jos robotti tuottaa systemaattista virhettä pitkän
tarkastusvälin: voi olla, että sama vika on ehtinyt kertautua
tuhanteen kappaleeseen.
Tarkastusmenetelmät tilanteen mukaisiksi
Vaikeammin havaittavia virheitä löydetään kappaleista ultraääni-
ja röntgentutkimusten avulla. Joskus tutkimuksia tehdään yhdistelemällä eri tarkastusmenetelmiä, varsinkin jos tutkittavat
kappaleet ovat erikoisen muotoisia.
On tärkeää valita oikea menetelmä sisäisten vikojen tutkimiseen.
Jos on kyse paksuista levyistä, ultraääni joskus täydentää
tarkastusta röntgentarkastusta paremmin. Esimerkiksi
liitosvika isoissa V-railoissa ei välttämättä näy kovinkaan hyvin
RT-tarkastuksessa, mutta ultraäänellä sen havaitseminen on
helppoa. Kun taas puhutaan huokoisista ja muista pyöreistä
näyttämistä, tilanne on toisinpäin.
Magneettiaineen ja tunkeumanesteiden avulla selvitellään
pinnan säröjä ja huokoisuutta. Joskus magneettijauhe paljastaa
myös pinnan lähellä olevia vikoja. Joka menetelmällä on
omat etunsa, Kumpumäki toteaa.
KUVA: NONDEST OY
Oikeat tarkastusmenetelmät on valittava tilanteen mukaan.
Yleensä standardit eivät salli ultraäänitarkastusta, jos kappaleessa
on paksuutta vähemmän kuin 8 mm.
Tarkastuksilla pyritään lisäämään turvallisuutta, ja vaikkapa
painelaitteiden tarkastuksissa tarvitaan huolellisuutta. Tutkimukset
on tehtävä riittävän tarkasti, vaikka hinta hiukan nousisikin.
NDT-tarkastajat tekevät vastuullista työtä. Ammatissa tarvittavat
henkilösertifikaatit on uusittava kymmenen vuoden
välein, Kumpumäki muistuttaa.
KUVA: NDT-TEAM OY
Turvallisuus on keskeistä
Toimitusjohtaja Jukka Hakala tamperelaisesta NDT-Team
Oy:stä katsoo, että NDT-tarkastuksia on usein tehtävä nimenomaan
turvallisuussyistä.
Monesti on mahdollista, että metallien mahdollisesta rikkoutumisesta
aiheutuu vakavia riskejä ihmisille tai omaisuudelle.
Esimerkiksi nostolaitteiden, kemikaalisäiliöiden, laitoskattiloiden
sekä paineellisten putkien laadun varmistaminen
on erityisen tärkeää, hän korostaa.
Toisaalta rakenteiden tai laitteiden hajoaminen voi johtaa
vaikkapa tehtaiden tai voimalaitosten seisokkeihin, joista
aiheutuu vakavia taloudellisia vahinkoja. Lisäksi valmistettujen
tuotteiden korkea laatu on konepajojen maineen kannalta
usein oleellinen kysymys.
Mikäli koneita tai rakenteita on käytetty pitkään, niihin
on voinut tulla iän myötä vikaantumista.
Nykyisin NDT-tarkastuksilla voidaan havaita viat aiempaa
helpommin, koska röntgentutkimukset tehdään nyt digitaalisella
kuvauksella. Siksi kuvista saadaan selville entistä
enemmän tietoa metallien kunnosta ja tieto voidaan analysoida
paljon nopeammin kuin ennen, Hakala sanoo.
KUVA: NDT-TEAM OY
Osaamista tarvitaan
Hakalan mukaan on yleistä, että tarkastettavan tuotteen
suunnittelija tai omistaja aluksi määrittää tutkittavat kohdat,
ehkäpä myös tarvittavien tutkimusten laajuuden.
Monissa tapauksissa NDT-tarkastajalla on oltava ammattitaitoa
ja valmiuksia valita tilanteen edellyttämät tutkimusmenetelmät.
Usein tuotteen laatu riippuu paljon hitsaajan osaamisesta.
Pätevyyksien, koulutusten ja laatujärjestelmien on konepajalla
oltava hyvässä kunnossa. Jos ammattitaitoisia tekijöitä
ei ole saatavilla tuotantolinjalle, se näkyy heti valmistettavien
tuotteiden laatutasossa.
Hakala epäilee, että metallialan liian pienet koulutusmäärät
Suomessa aiheuttavat pulaa osaavasta työvoimasta. Itse
asiassa NDT-tarkastajiakin tarvittaisiin nykyistä enemmän, jos
vain osaavaa väkeä löytyisi.
Nykyisin NDT-tarkastuksilla
voidaan havaita viat aiempaa
helpommin.
Tuotteiden ohella myös metallimateriaalien laadussa voi
olla vaihtelua.
Esimerkiksi sota Ukrainassa on johtanut siihen, että tukkurit
joutuvat hankkimaan metalleja useista eri paikoista. Se taas
näkyy laatuvaihteluina. Joskus NDT-perusainetarkastuksia tehdään
aihioille ja terästangoille, varsinkin jos metalleja on tarkoitus
käyttää kantavissa rakenteissa, Hakala kertoo.
Vahinkoja minimoidaan
Useimmiten NDT-tarkastaja pystyy yksinään suorittamaan tutkimukset
konepajalla tai tehtaalla, sillä nykyajan tutkimuslaitteet
ovat suhteellisen pienikokoisia.
Säteilyturvakeskuksen (STUK) vaatimuksesta röntgentutkimuksia
lähtee kerralla hoitamaan kaksi tarkastajaa. Isompi
määrä tarkastajia tarvitaan myös silloin, kun laajasta tutkimuskohteesta
on saatava tietoa poikkeuksellisen nopeasti.
Tarkastuksista on monesti paljon hyötyä. Nyt alkukesälläkin
havaitsimme säröjä erään suuren tehdaslaitoksen keskeisessä
laitteessa. Kyseisen tehtaan toiminnan keskeytyminen
olisi aiheuttanut miljoonaluokan tappiot jo yhdessä tunnissa,
ja tuon yhden laitteen särkyminen olisi jo sinänsä ollut kallis
vahinko, Hakala arvioi.
Myönteistä on, että rakennusalalla on viime aikoina
alettu käyttää NDT-tarkastuksia yhä enemmän myös tavanomaisten
putkien tarkastamiseen. Vahinkotilanteet kannattaakin
ehkäistä ennalta.
KUVA: Shutterstock
Painelaitteet valvonnassa
NDT-laatupäällikkö Juha Visuri Kiwa Inspectasta kertoo,
että suurin osa Kiwan tätä nykyä tekemistä NDT-tarkastuksista
kytkeytyy tavalla tai toisella painelaitteisiin.
Tarkastamme esimerkiksi voimalaitosten painelaitteita,
putkistoja ja muita osia, joissa on pysyviä liitoksia. Rakenteiden
kuntoa selvitetään sekä rakentamisvaiheessa että käytön
aikana.
Visurin mukaan Euroopan Unionin painelaitedirektiivi
määrää, millaisia tarkastuksia laitteille tulee tehdä ja missä
laajuudessa. Jos laiteviasta voisi aiheutua vakavia turvallisuusriskejä,
tarvitaan erityisen laaja-alaisia NDT-tarkastuksia.
Silmämääräisten tarkastusten jälkeen käytetään useita
eri tarkastusmenetelmiä, joita voidaan toteuttaa eri tekniikoilla.
Nykyisin turvaudutaan yhä enemmän digitaaliseen
röntgenkuvaukseen.
Kun dataa tallennetaan digimuotoon, samasta kohteesta
eri aikoina tehtyjä NDT-tarkastuksia voidaan helpommin
vertailla ja etsiä muutoksia. Samalla datan analysointi
nopeutuu.
NDT-tarkastaja valitsee kuhunkin tilanteeseen parhaiten
soveltuvat tarkastusmenetelmät.
Koulutus tuo osaamista
Valmiita NDT-tarkastajia ei valmistu suoraan Suomen oppilaitoksista.
Esimerkiksi Kiwa Inspecta kouluttaa tarkastajia
itse, mutta jatkokoulutusta järjestetään ulkomaillakin.
Koulutettu tarkastaja voi sitten hakeutua pätevyystutkintoon,
jonka hyväksytysti suoritettuaan saa pätevyyssertifikaatin
pätevöintielimeltä.
Suomessa NDT-tarkastaja tyypillisesti hallitsee ainakin
neljä tarkastusmenetelmää, mutta alaa on tunnettava laajemminkin.
Osa tarkastajista erikoistuu esimerkiksi radiografiatai
ultraäänitestaukseen, Visuri selittää.
Monesti suurten teollisuuslaitosten NDT-tarkastukset ajoitetaan
huoltoseisokkien yhteyteen, jolloin paikan päälle
yleensä tulee suuri määrä NDT-tarkastajia. Useimmiten määräaikaiset
seisokit tapahtuvat pääsiäisen ja loppusyksyn välisenä
aikana.
Vuosittain vaikkapa ydinvoimalaitoksilla on useita kymmeniä
NDT-tarkastajia tutkimassa laitteiden ja rakenteiden
kuntoa, Visuri mainitsee.
Työturvallisuussyistä röntgenkuvaukset suoritetaan pääasiassa
yöaikaan, jolloin paikalla on vähemmän muita työntekijöitä.
Suomessa NDT-tarkastaja
tyypillisesti hallitsee
ainakin neljä
tarkastusmenetelmää.
Monipuolinen ammatti
Talvikaudella taas tarkastetaan enemmän konepajojen ja
telakoiden hitsauksia ja metallirakenteita.
Jos hitsaukset eivät läpäise NDT-tarkastuksia, on tehtävä
korjauksia. Esimerkiksi hitsaajan väsymystila saattaa vaikuttaa
hitsaustyön laatuun, muistuttaa Visuri.
Hänen mukaansa inhimillisten tekijöiden tunnistamisella
voidaan pyrkiä minimoimaan inhimillisen virheen mahdollisuuksia,
jotta työn laatu ja rakenteiden turvallisuus saadaan
paremmalle tasolle.
Väsymyksen ohella vaikkapa stressi ja vääränlainen asennoituminen
voivat joskus heikentää työn laatua – eikä vain valmistavassa
teollisuudessa vaan myös NDT-tarkastuksissa.
Näihin seikkoihin kiinnitetään huomiota myös koulutuksissa.
Viat painelaitteissa voivat aiheuttaa vakavia vaaratilanteita
käyttäjille ja ympäristölle, Visuri tähdentää.
NDT-tarkastukset huomioidaan osana painelaitteen suunnitelmatarkastusta,
jotta vaaditut laatukriteerit varmasti täyttyvät.
Visurin mukaan NDT-tarkastajan työ on monivaiheista,
mukavaa ja monipuolista.
Tämä on erittäin mielenkiintoista työtä. Tässä voi luoda
turvallista ympäristöä eri puolilla maailmaa.
Suomen pisin silta syynissä
NDT-tarkastaja ja asiantuntija Timo Ronkainen Qualitas
NDT Oy:n Seinäjoen-toimipisteestä kertoo, että konepajoilla
tehtävissä NDT-tarkastuksissa käytetään tätä nykyä paljon
pinta- ja ultraäänitarkastusmenetelmiä.
Sen sijaan putkistoja tarkastettaessa röntgenkuvaus on
keskeinen menetelmä. Nykyajan röntgenlaitteet ovat suhteellisen
kevyitä, ja digitaalisen röntgenin avulla tulokset saadaan
heti näkyviin, hän toteaa.
Putkistojen ja teräsrakenteiden kuvauksia tehdään nimenomaan
laadun ja turvallisuuden varmistamiseksi.
Juuri nyt on meneillään Kruunuvuorensillan rakenteiden
hitsien tarkastusprojekti, johon liittyy erityisesti pintatarkastuksia
sekä ultraäänitutkimuksia. Kaikki saumat käydään läpi, ja
paikalla käy NDT-tarkastaja viikoittain, Ronkainen mainitsee.
Kyseessä on monivuotinen hanke, sillä sillan viimeiset saumat
on määrä hitsata vuonna 2025. Kesällä 2023 tarkastuksiin
tulee hieman taukoa pylonilohkojen siirto- ja asennustöiden
alkaessa.
Yleensäkin sillat ja teräsrunkorakenteet NDT-tarkastetaan
jo valmistusvaiheessa.
KUVA: Shutterstock
Ennakoivaa kunnossapitoa
Teollisuuden NDT-tarkastuksissa on Ronkaisen mukaan usein
kyse ennakoivaan kunnossapitoon liittyvistä tarkastuksista.
Jos kuluneita komponentteja tai rakenteita löytyy, ne vaihdetaan
hyvissä ajoin ennen kuin vioista ehtii aiheutua vaaraa tai
vahinkoja.
On parempi ennakoida ongelmia kuin korjata niitä jälkikäteen.
Yllättävät viat tuovat riskejä ja ehkä pitkiäkin tuotantokatkoksia,
joista syntyy myös taloudellisia tappioita, hän
korostaa.
Ronkaisella itsellään on yli 40 vuoden kokemus NDT-tarkastuksista.
NDT-tarkastajan on
osattava kohdistaa
tarkastuksia juuri kriittisiin
paikkoihin.
Vuosien mittaan tarkastusmenetelmät ovat paljolti säilyneet,
mutta laitteiden tekniikka on kehittynyt paljon. Myös teollisuuden
kunnossapito on tullut aiempaa suunnitelmallisemmaksi.
Menetelmät ovat luotettavia oikein käytettyinä, mutta tarkastusten
tekijöillä on oltava vankkaa ammattitaitoa.
Päähuomio kriittisiin kohtiin
Qualitaksen NDT-tarkastaja Tarmo Tuomela lisää, että
nykyisillä NDT-tarkastuksilla saadaan aiempaa selkeämpää ja
tarkempaa tietoa metallien ja rakenteiden kunnosta.
Tulosten seuranta on myös helpompaa kuin ennen. Tietoja
voidaan tallentaa pitkältä aikaväliltä vertailtaviksi, kunhan
tarkastukset ovat standardisoituja.
Tarkastettavia kohteita on laidasta laitaan. Konepaja- ja
teollisuuskohteiden ohella NDT-tarkastuksia kohdistetaan esimerkiksi
kirjastojen, siltojen ja ostoskeskusten teräsrunkorakenteisiin,
Tuomela luettelee.
Valmistavan teollisuuden laitoksilla tarkastetaan vaikkapa
mesa-uuneja, rumpuja, säiliöitä ja putkia.
NDT-tarkastajan on osattava kohdistaa tarkastuksia juuri
kriittisiin paikkoihin, joihin kohdistuu erityisen paljon kuormitusta.
Ajan ja muiden rasitusten myötä rakenteet voivat heikentyä,
jolloin ne eivät enää kestä esimerkiksi mitoitusten mukaisia
lumikuormia, muistuttaa Tuomela.
Nykyisin suunnittelijat ja urakoitsijat monesti pyrkivät
säästämän materiaaleissa aina vain enemmän. Niinpä NDTtarkastukset
ovat turvallisuuden kannalta yhä tärkeämpiä.
Teksti: Ari Mononen