Hitsaus
Tehoa hitsaukseen
Prosessikehitys ja uusi tekniikka parantavat konepajan toimivuutta
Suomen konepajoilla tarvitaan monesti lisää resursseja ja tehokkuutta hitsaustuotantolinjoille. Esimerkiksi investoinnit uudempiin laitteisiin tai automaatioon voi auttaa asioita. Toisaalta tuotannon prosesseja ja työkäytäntöjä voi olla syytä käydä pajalla läpi laajemminkin.
Prosessien ja tuotannon häiriötön jatkuvuus ovat tunnetusti
kriittisiä tekijöitä hitsaustuotannon tehokkuuden kannalta.
Niinpä konepajojen hitsausprosessien toimivuuteen olisi syytä
kiinnittää yhä enemmän huomiota.
Kokonaisuuden yhteensovittaminen ja toimivuus ovat tuotantolinjoilla
tärkeitä seikkoja, mutta ne usein jäävät konepajan
omalle vastuulle. Toimintojen optimoinnissa ja ongelmatilanteissa
olisi usein perusteltua konsultoida yrityksen ulkopuolisia
asiantuntijoita.
Suomessa on käytössä paljon vanhoja hitsauskoneita,
muistuttaa Woikoski Oy:n myyntijohtaja Ville Mela.
Kun konepajalla siirrytään uusiin laitteisiin, turhat jälkityöt
ja roiskeet vähenevät. Niin ikään oikeanlaisen suojakaasun
avulla päästään entistä parempiin tuloksiin ja saadaan tuotantoon
lisää kustannustehokkuutta.
Kuva: Woikoski Oy
Kaasuverkosto ajan tasalle
Pajojen tehokkuutta voitaisiin Melan mukaan lisätä myös muun
muassa kaasunsyötön alalla.
Konepajojen kaasupullojen tilalle kannattaisi monessa
tapauksessa hankkia kaasuverkosto – kaasun syöttö tapahtuisi
pattereista tai säiliöstä verkostoa pitkin kaasua käyttäville koneille. Silloin hitsaajien ei tarvitsisi kesken työnteon lähteä
kaasupulloa vaihtamaan.
Sekä säiliön että patterin tapauksessa voidaan soveltaa
kaukovalvontaa, jolloin kaasun täydennykset voidaan hoitaa
automaattisesti oikeaan aikaan.
Silloin asiakkaan ei tarvitse lainkaan huolehtia kaasutäydennyksistä,
ja konepajoilla voidaan keskittyä perusasioihin.
Tällaiset nykyaikaiset kaukovalvontajärjestelyt ovat jo
yleistymässä, Mela selittää.
Kokonaisuus kuntoon
Monilla pajoilla olisi Melan mukaan kannattavaa käyttää
tapauskohtaisesti kehitettyjä yksilöllisiä kokonaisratkaisuja.
Niihin kuuluvat yhtä lailla suunnittelu, koneet, kaasuverkosto
ja hitsauslangat kuin ylläpito ja tarvittavat huoltotyötkin.
Kokonaisratkaisumalli helpottaa toiminnan hallinnoimista,
seurattavuutta ja toimintavarmuutta sekä parantaa toiminnan
laatua ja tuottavuutta. Silloin asiat alkavat olla jo hyvällä
tolalla. Käytettävät hitsausmenetelmät kuitenkin ovat aina
asiakaskohtaisia.
Nykyisin esimerkiksi hitsausautomaatio tekee vahvasti
tuloaan
tuotantolinjoille.
Voimme tehdä konepajoilla kartoituksia ja ehdottaa mahdollisia
uudistuksia. Meillä on myös vanhoille kaasuverkostoille
kuntokartoituspalvelu, jonka yhteydessä voimme raportoida
korjaustarpeista ja tarjota huoltosopimuksia – kuten kaasukeskusten
tai kaasuverkoston huoltoa vaikkapa kerran vuodessa,
Mela mainitsee.
Suojavälineet ergonomisiksi
Pajoilla olisi hyvä kiinnittää huomiota myös maskeihin ja muihin
suojavarusteisiin, koska ne ovat tärkeä työturvallisuuskysymys.
Esimerkiksi raitisilmamaskit ovat nykyään kehittyneet aiempaa
kevyemmiksi ja ergonomisemmiksi sekä muutoinkin laadultaan
paremmiksi, Mela toteaa.
Woikoski on tuonut markkinoille sveitsiläisen Optrel AG:n
valmistamia uudenlaisia maskeja ja raitisilmalaitteita hitsaus-,
hionta- ja muun teollisuuden henkilösuojaukseen.
Uutena innovaationa tällä sektorilla Mela mainitsee erillisen
kevyen raitisilmalaitteen, joka soveltuu hitsaus- ja hiontatöihin.
Raitisilmalaitteessa on puolinaamari, joka peittää suun ja
nenän ja ohjaa puhdistettua ilmaa käyttäjälle. Laitteen kanssa
on mahdollista käyttää vapaasti valittua kypärää ja suojalaseja.
Se sallii liikkumisen vaikeissakin työasennoissa, Mela
kehuu uutta suojaustuotetta.
Pemamek Oy:n myyntipäällikkö Samuel Karjalainen kertoo konepajojen
hitsausrobotti-investointien lisääntyvän Suomessa koko ajan.
Kuva: Pemamek Oy
Hitsausrobotit yhä yleisempiä
Nykyaikaisiin hitsausautomaatioratkaisuihin erikoistuneen
Pemamek Oy:n myyntipäällikkö Samuel Karjalainen kertoo
konepajojen hitsausrobotti-investointien lisääntyvän Suomessa
koko ajan. Hänen mukaansa robottien tehtäväksi on nyttemmin
saatu siirrettyä sellaisia hitsauksia, joita aiemmin hoidettiin
manuaalisesti.
Robottien käyttö hitsauksissa on vähentänyt jälkityön määrää.
Muun muassa automatisoidun prosessin pienempi lämmöntuotanto
on vähentänyt työstettävien kappaleiden muodonmuutoksia
hitsauksen aikana, Karjalainen selittää.
Esimerkiksi hitsattavan työkappaleen esilämmitys voidaan
jatkossa suorittaa osana automaatioratkaisua. Ennen automaatiota
tämä työvaihe hoidettiin käsin hitsauspillien avulla – nyt
osana ratkaisua voidaan käyttää esikäsittelyuunia tai robotin
avustuksella suoritettavaa induktio- tai kaasulämmitystä. Prosesseja
on siis kehitetty samaan aikaan kun automaatiota konepajoilla
on lisätty.
Automatisointia mittojen mukaan
Monesti kehitystyö alkaa siitä, että selvitetään oikea ja sopivin
tapa valmistaa asiakkaan tuotteet hitsausrobotilla.
Silloin katsotaan, miten teknologiaa voidaan hyödyntää
parhaalla tavalla.
Tällaisia automaatioratkaisuja on mahdollista toteuttaa
asiakaskohtaisesti asiakkaan tarpeiden mukaan, esimerkiksi
valmistettavien tuotteiden mittasuhteiden ja käytettävissä olevan
työtilan perusteella, toteaa Karjalainen.
Hänen mukaansa Pemamekin yhtenä keskeisenä valttina
on asiakkaalle tarjottavan kokonaisratkaisun laajuus.
Usein asiakas tilaa meiltä itse automaatiolaitteiston,
hitsauskiinnittimet,
robottiohjelmoinnin, tuotantokappaleiden
hitsausparametrit sekä kattavan koulutuksen ja ohjelmistopaketin
tukemaan ratkaisua.
Kaikki tämä pystytään tarjoamaan asiakkaalle niin, että
laitteisto on kasattu ja koehitsattu meillä Loimaalla ennen toimitusta
asiakkaalle. Tällöin myös asiakas saa varmuuden siitä,
milloin uusi laitteisto on tuotantokäytössä, joten häiriö muulle
tuotannolle on minimaalinen.
Asiakkaamme arvostavat Pemamekin kotimaisuutta ja
sitä, että suunnittelemme kaiken itse ja pyrimme paljolti hoitamaan
itse myös tuotevalmistuksen. Pemamekilla työskentelee
tällä hetkellä noin 260 työntekijää.
Joitakin teräsosia hankitaan Karjalaisen mukaan alihankintana
Suomesta, mutta kaikkien laitteiden kokoonpano ja testaus
hoidetaan Loimaalla.
Lisää tuottavuutta ja tuotantovarmuutta
Juuri nyt Suomen konepajoille hankitaan Karjalaisen mukaan
paljon robottihitsauslaitteita. Monet ovat investoimassa ensimmäiseen
automatisoituun hitsausasemaansa, joillakin pajoilla
on niitä jo useitakin.
Samalla suomalaiset konepajat siirtävät takaisin Suomeen
sellaista tuotantoa, jota on tähän asti teetetty ulkomailla alihankintana.
Tähän kehitykseen vaikuttavat sekä toimitusvarmuusnäkökohdat
että automaatiotekniikan uudet innovaatiot.
Ohjelmointi on kehittynyt helpoksi. Se voi tehdä roboteista
entistä houkuttelevampia, hän arvioi.
Aiemmin hitsausrobotti kannatti ohjelmoida, jos pajalla
oli työn alla paljon samanlaisia tuotteita. Nykyään voidaan
helposti ohjelmoida myös piensarjojen tai jopa yksittäisten
tuotteiden hitsausta.
Hitsausrobotti nopeuttaa töitä ja lisää työn tuottavuutta.
Konepaja voi automaation ansiosta ottaa tehtäväkseen uudenlaisia
tehtäviä, joita ei ennen olisi voitu tehdä, korostaa Karjalainen.
Pemamek Oy:n sovelluspäällikkö Teemu Rusi sanoo, että robotteja voidaan konepajalla ohjelmoida etäohjelmistosovelluksen avulla. Etäohjelmointi onnistuu PC:n avulla jopa toiselta puolelta maapalloa.
Kuva: Pemamek Oy
Robotit yövuoroon
Useat konepajat ovat siirtyneet kolmeen työvuoroon siten, että
työntekijät hoitavat kaksi päivävuoroa ja sitten robotit hoitavat
yövuoron kokonaan automaattisesti.
Täysin miehittämättömissä hitsausvuoroissa voi toki tulla
ongelmiakin. Konepajan on tehtävä turvallisuuskartoitus ja
minimoitava mahdolliset riskit.
Työnaikainen laadunvalvonta kuitenkin onnistuu automatisoiduissakin
prosesseissa. Linjoilla voidaan varmistaa, että
hitsauksia ei tehdä väärillä lähtöarvoilla, vakuuttaa Karjalainen.
Robottihitsausta varten konepajoille ei yleensä tarvita
konenäköjärjestelmiä – paitsi ehkä erikoistapauksissa – koska
tarkat koordinaatit hitsaukseen saadaan ohjelmoinneilla ja
kalibroinneilla.
Ohjelmointi helpommaksi
Sovelluspäällikkö Teemu Rusi kertoo hitsausautomaation
ohjelmistokehityksen olevan Pemamek Oy:n omissa käsissä.
Meillä on oma ohjelmistopuolen tuotekehitysosasto, jossa
kehitetään laitteistojen kanssa myytäviä ratkaisuja – siis älykästä
ohjausta mekaniikalle. Asiakkaille saadaan kokonaispaketteja,
jotka ovatkin meille tärkeä kilpailuvaltti, Rusi mainitsee.
Usein toimitukseen kuuluu yhden tai useamman tuotteen
hitsausohjelma. Siinä tuote voi olla esimerkiksi asiakkaan
volyymituote.
Konepajat lisäävät Rusin mukaan robotteja tuotantolinjoille
paljolti työvoimapulan takia.
Robotteja voidaan konepajalla ohjelmoida etäohjelmistosovelluksen
avulla. Etäohjelmointi onnistuu PC:n avulla jopa
toiselta puolelta maapalloa.
Ohjelmistokehitys on edennyt pisteeseen, jossa 3D-mallista
tunnistetaan automaattisesti piirteitä ja niiden perusteella
hitsejä. Silloin hitsausohjelmia pystytään tekemään aiempaa
nopeammin.
Suunnittelua ja koulutusta
Tyypillisesti hitsausautomaation kauppaan kuuluu kokonaisvaltainen
koulutus asiakkaalle.
Yleensä Pemamek järjestää koulutukset asiakkaan
tiloissa. Koulutus voi alkaa jo siinä vaiheessa, kun uutta tuotantolinjaa
vasta suunnitellaan tai rakennetaan, Rusi kertoo.
Robotin hitsausohjelmia tehdessä on tärkeää, että käyttäjä
ymmärtää vähintään hitsauksen perusteet. Hitsauslanka,
suojakaasu ja niille sopivat parametrit on haettu käyttöönottovaiheessa,
joita on helppo kutsua etäohjelmoinnista.
Käyttäjän vastuulla on myös suunnitella hitsausjärjestys
esimerkiksi hitsauksesta johtuvien muodonmuutosten minimoimiseksi.
Ulottuvuustesteillä voidaan lisäksi varmistaa, että
robotti yltää kaikkiin niihin paikkoihin, joihin pitääkin.
Mekaanista rataa suunniteltaessa on katsottava,
millainen tila asiakkaalla on käytettävissä ja missä nosturit
sijaitsevat. Pienten tuotteiden hitsaamiseen ei kannata
suunnitella liian suurikokoista hitsausasemaa, muistuttaa
Rusi.
Simulointitiimi myös selvittää, tarvitaanko esimerkiksi
moniakselisia pyörityslaitteita hitsausrobotin luoksepäästävyyttä
ajatellen. Usein hitsattavalla tuotteella on vähintään
1-akselinen pyörityslaitteisto, esimerkiksi vastapöytäpari.
Rusi tähdentää, että kokonaistoimitusten tulisi kattaa
kaikki tuotantoratkaisun osa-alueet.
On tärkeää, että asiakas ei jää automaatioratkaisun
kanssa yksin.
Teksti: Ari Mononen