Tuotanto- ja työympäristö
Työkalut ja tarvikkeet

Yhteistyö on voimaa

Konepajojen ja työkalutoimittajien tiivis tiimipeli tehostaa tuotantoa

artikkelikuva: Yhteistyö on voimaa

Työstöterien ja muiden työkalujen myyjällä sekä niitä käyttävällä konepajayrityksellä on usein hyvä ja luottamuksellinen asiakassuhde – ja sen myötä monenlaista syvääkin yhteistyötä. Yritysten kumppanuushankkeet saattavat ulottua konsultointiavusta ja tuotteiden testauksesta aina ohjelmistojen, varastojen tai valmistuslinjojen suunnitteluun asti. Asiantuntevista neuvoista ja vihjeistä on monesti merkittävää hyötyä molemmille osapuolille.

Parannusta prosesseihin – terävyyttä työkaluihin

Suomen Terätuonti usein testauttaa muun muassa uusia teräpalatuotteita vakioasiakkailla. Käyttö- ja testikokemusten kautta voidaan saada asiakkaille entistä paremmin toimivia työkaluja.

”Myymme usein ensimmäiset kappaleet uutta tuotetta testikäyttöön sellaisille asiakkaille, joille arvioimme niistä olevan hyötyä – ja jotka toisaalta kertovat niistä meillekin hyödyllisiä tietoja”, toteaa Suomen Terätuonti Oy:n osakas ja aluemyyntipäällikkö Aki Mäki.

”Saamme asiakkaalta kuulla, millä tavoin tuotetta on konepajalla käytetty eri materiaalien työstämiseen ja miten hyvin se oikeasti on niistä tehtävistä selvinnyt. Yhteistyöstä on molemminpuolista hyötyä.”

Toisaalta asiakkaalla saattaa olla jokin työstöön liittyvä ongelma, jota varten tarvittaisiin entistä paremmin toimivia työkaluja. Apua löytyy tällaisiinkin tilanteisiin.

Harkintaa valintoihin

Mäki muistuttaa, että pienen työkalutoimittajan on kovassa kilpailussa pystyttävä tarjoamaan vankkaa asiantuntemusta ja hyvää asiakaspalvelua.

”Samalla asiakas kenties huomaa, että monesti on järkevää ja edullista käyttää sellaisia työkaluja, joilla on suhteellisen pitkä elinkaari.”

Monesti laadukkaat ja pitkäikäiset työkalut ovat hankintahinnoiltaan kalliimmasta päästä.

”Ne saattavat silti monissa tilanteissa olla pitkällä tähtäimellä edullisempia”, Mäki muistuttaa.

”Tosin hinnasta ei voi aina päätellä laatua. Markkinoilla on esimerkiksi kiinalaisvalmisteinen teräpala, joka on 30 prosenttia halvempi kuin tunnetummat merkit, mutta se toimii silti vähintään yhtä hyvin kuin vastaavat kalliimmat terät.”

”Valintoja pitää harkita aina tapauskohtaisesti. Tarvitaanko työkalu mahdollisimman nopeasti, vai onko painotus enemmän hinnassa? Tarvitaanko työkalu vain yksittäiseen kappaleeseen, vai sarjatyöhön?”

kuva
Avantecin modulaarinen siilijyrsin on lajissaan markkinoiden tehokkaimpia työkaluja.
Kuva: SUOMEN TERÄTUONTI OY

Huoltotoimintaa ja hyllytyspalvelua

Joillekin työkaluille – erityisesti jyrsin- ja kovametalliporille – Suomen Terätuonti järjestää myös teroituspalvelua. Sitä konepaja- asiakkaat pitävät tärkeänä yhteistyön muotona.

”Teroitettu työkalu vastaa toimivuudeltaan uutta, mutta on halvempi ja myös ympäristön kannalta parempi ratkaisu. Huollamme myös myymiämme sorvin pyöriviä työkaluja ja kulmapäitä”, Mäki tähdentää.

Tyypillisesti poratyökaluja voi teroittaa noin viisi kertaa ilman että työn laatu heikkenisi.

Lisäksi asiakasyhteistyöhön kuuluvat leikkuunesteiden kunnonseuranta sekä menekkituotteiden hyllytyspalvelu.

”Asiakas päättää, millä tavoin hyllytyspalvelu toteutetaan, mutta tyypillisesti täydennämme asiakkaan varastoa eniten kiertävillä tuotteilla kerran kuukaudessa. Tämä on asiakkaan kannalta vaivatonta palvelua”, Mäki sanoo.

Joskus käytäntö voi olla sellainenkin, että varsinaista hyllytyspalvelua ei ole, mutta silti tiettyjen asiakkaiden kannalta kriittisiä tuotteita pidetään varastossa heille varattuna erikoistilanteita varten.

Mäki korostaa, että luottamuksen säilyttäminen on tärkeää pitkien asiakassuhteiden kannalta.

”Kun työkalutoimittaja lupaa jonkin toimitusajan, se on pystyttävä myös pitämään. Työkalujen kauppa on paljolti kumppanuusbisnestä.”

”Ajan mittaan asiakkaat tulevat yhä tutummiksi, ja yhteistyötä voidaan kehittää askel kerrallaan.”

Nyt uusi aluevaltaus Suomen Terätuonti Oy:llä on Esprit -Cam:n myynti- ja koulutuspalvelut, sekä ohjelmointi- ja kehityspalvelu.

”Voimme näyttää asiakkaille, miten asiat tuotantolinjalla ehkä sujuisivat tehokkaammin vaikkapa työvälineitä ja työstöratoja säätämällä. Kokemuksesta tiedämme työstöaikojen voivan lyhentyä jopa reilusti alle puoleen”, vakuuttaa Mäki.

kuva
Kuva: FERROMETAL

Pilottihankkeilla uudenlaisia varastonhallintajärjestelmiä

Ferrometal toimittaa pientarvikelogistiikkaan kiinnitystarvikkeita, kuten ruuveja, muttereita ja pultteja. Niiden yleisiä käyttäjäryhmiä ovat muun muassa sisälogistiikka ja kokoonpano, rakennustyömaat, asennusfirmat, kiinteistöhuolto sekä valmistava teollisuus.

Työkalu- ja tarviketoimittajana Ferrometal Oy:n erityisiä vahvuuksia ovat automaattiset varastonhallinnan järjestelmät, joita on paljolti kehitetty yhteistyössä pilottiasiakkaiden kanssa.

Esimerkiksi ennakoiva Clever-tilausjärjestelmä tilaa tavarantäydennykset jo ennen kuin tavara on loppunut varastosta. Järjestelmä myös lähettää tilaussignaalit minkä tahansa tavarantoimittajan järjestelmään. Innovatiivinen systeemi hyödyntää keinoälyä ja vapauttaa resursseja.

Automaatiota ja lisäpalveluja

Kun älykäs sensori toteaa varastorajan alittuneen, järjestelmä luo ostotilauksen automaattisesti ERP-järjestelmään mobiiliyhteyden kautta. Sitten tavaratäydennys ja hyllytys hoidetaan sovitusti.

”Kun uudelle asiakaskunnalle esitellään teknologian uusia mahdollisuuksia, ensiksi toteutamme pilottihankkeen. Sen avulla voidaan näyttää, millaisia kouriintuntuvia etuja uusi systeemi voi tarjota”, toimitusjohtaja Mika Brandt toteaa.

Monet asiakkaat haluavatkin katsoa, millä tavoin he itse voivat käyttää uudenlaista järjestelmää. Nyttemmin Ferrometalin CleverBin-järjestelmä on Brandtin mukaan toimitettu jo sadalle yrityksen asiakkaalle.

”Heistä noin 30–40 tuli mukaan pilottihankkeesta, joka järjestettiin Suomessa ja Baltiassa.”

”Pilotista oli molemminpuolista hyötyä: asiakas sai järjestelmän, joka vastaa hänen yrityksensä tarpeisiin ja haasteisiin – ja toisaalta me saimme tietoa järjestelmän toimivuudesta. Voimme tältä pohjalta edelleen automatisoida omia järjestelmiämme ja tehostaa supply chain managementiä”, Brandt kertoo yhteistyön eduista.

Varastonhallinnan pilottihankkeita on käynnistetty myös asiakkailta saadun palautteen perusteella.

”Asiakkaat ovat esittäneet kiinnostusta järjestelmien kehitykseen muun muassa webinaareissa. Lisäksi olemme myyntiorganisaatioiltamme saaneet tietoa siitä, että joillakin teollisuusasiakkailla voisi olla tarvetta uudenlaiselle varastonhallinnalle”, sanoo Brandt.

”Yhä useammat hankkeet lähtevät nykyisin liikkeelle asiakkaiden yhteydenottojen pohjalta."

”Uusilla palveluilla haluamme auttaa asiakkaitamme. Voimme yhdessä automatisoida monia työvaiheita, jotta yrityksille saadaan lisää kilpailukykyä”, Brandt korostaa.

kuva
Kuva: FERROMETAL

Tilaa säästyy – asiat nopeutuvat

Pilottihankkeen loppuvaiheessa katsotaan, millä tavoin järjestelmää voitaisiin parhaiten hyödyntää tuotannossa.

”Varastoja pystytään ohjaamaan tehokkaasti, kun sensorit valvovat tavaramääriä. Silloin ei tarvitse tilata tavaraa varastoon seisomaan, mutta samalla varmistetaan, että tavara ei lopu kesken”, Brandt linjaa.

Varastokierrot ja -tasot määritetään asiakkaan kannalta sopiviksi. Samalla varastotilaa säästyy.

Brandtin mukaan nykymaailmassa kannattaa automatisoida kaikki ne toiminnot, jotka ylipäätään voidaan automatisoida.

”Kun tilaukset hoituvat automaattisesti, samalla tilaustapahtumat ja saldot asiakasyrityksen päässä ovat täysin automatisoituja. Vain hyllytyksessä on käsityötä.”

”Tällainen varastonhallintajärjestelmä pysyy pitkään käytössä. Järjestelmän ensimmäisistä piloteista on jo 2,5 vuotta. Käytännössä on havaittu, että systeemi toimii varmasti ja tehokkaasti sekä samalla optimoi elinkaarikustannuksia”, Brandt kehuu järjestelmää.

kuva
JR-Toolsin toimitusjohtaja Pasi Rönn ja myyntijohtaja Veli-Matti Uusitalo muistuttavat, miten tärkeää yhteistyö konepajojen ja työkalutoimittajien välillä on.
Kuva: JR-TOOLS

Yhteistyöpaletti laajalla sektorilla

Myyntijohtaja Veli-Matti Uusitalon mukaan JR-Tools Oy:llä on monisäikeinen yhteistyöpaletti konepajojen kanssa.

”Siihen kuuluu valmistusta, terähuoltoa ja myös yhteistyötä laajalla palvelusektorilla. Monet palvelut on rakennettu huoltoauton ympärille.”

”Teroitus ja pinnoitus järjestyvät yhden katon alta. Kuvioihin liittyy lisäksi erikoistyökalujen myyntiä, elinkaaripalvelua sekä loppuun käytettyjen työkalujen kierrätystä.”

Toimitusjohtaja Pasi Rönn muistuttaa, että erikoistyökalut ovat olleet firman valikoimassa jo alusta pitäen.

”Nyt noin kymmenen vuoden ajan olemme kehittäneet uusia palvelumuotoja ja tehneet palveluista tuotteita.”

”On huomattava, että työkalujen huolto on konepajoille taloudellisesti kannattavaa. Samalla se on resurssien järkevän käytön näkökulmasta hyvä ratkaisu.”

Uusitalo sanoo, että huollosta on saatu hyvää palautetta. ”Toki muutenkin pyrimme siihen, että huollettu työkalu toimii vähintään yhtä hyvin kuin uusi.”

Rönnin mukaan terähuolto on pyritty tekemään asiakkaille helpoksi: huollettavat työkalut noudetaan pajalta ja palautetaan samaan paikkaan.

”Koska teemme huoltotyöt itse, aikataulut pitävät paremmin kuin jos huolto teetettäisiin jossakin kaukana.”

Apua välinevalintoihin

Kaikissa tilanteissa konepajoille ei välttämättä kannata valita alimman hintaluokan työkalua.

”Nykyisin osataankin kiinnittää jo huomiota elinkaarikustannuksiin eikä pelkästään hankintahintaan. Kalliimpi työkalu voi lopulta olla edullisempi”, Uusitalo muistuttaa.

”Melko usein toimimme niin, että autamme käyttäjiä löytämään tuotantoprosessiin juuri sopivat työkalut. Siitä on molemminpuolista hyötyä”, Rönn korostaa.

”Tavoitteena on löytää optimaalisia työstömenetelmiä tai vaikkapa säätää leikkuunopeuksia toimivammiksi. Joskus voi käydä niinkin, että asiakas lähettää piirustukset ja kysyy järkevintä tapaa hankalan työstötehtävän oikeaan toteuttamiseen.”

Tällaista voi sattua esimerkiksi silloin, kun työstettäväksi tulee harvinaisen monimuotoinen kappale, johon tarvitaan erilaisia ja muodoltaan vaihtelevia porauksia. Vaikkapa hydrauliikkalohkojen venttiilipesissä saattaa olla vaikeasti työstettäviä monitahoisia muotoja.

”Usein tämäntyyppisiin tilanteisiin voi löytyä uusi erikoistyökalu, jonka ansiosta ei tarvitse vaihtaa työkaluja koko ajan. Aikaa voi säästyä tuotantolinjalla paljonkin”, Uusitalo pohtii.

kuva
Kuva: JR-TOOLS

Konseptit ja huolto entistä ehommiksi

Rönn arvioi, että monesti työstöä saadaan tehostettua jo melko pienilläkin säädöillä.

”Meillä on laaja asiakaskunta. Vuosien mittaan vastaan on tullut monenlaisia ongelmatilanteita, mutta noin 50-vuotinen kokemuksemme auttaa niiden selvittelyssä.”

”Usein jo sopivat terävalinnat ja oikeat pinnoitukset helpottavat töitä konepajoilla. Yhteistyö on tärkeä kysymys, ja tiedonkulkukin auttaa asioita paljon”, Rönn toteaa.

”Työkalutoimittajan pitää olla aktiivinen yhteistyökumppani, jotta prosesseja saadaan kehitettyä yhdessä ja pitkäjänteisesti. Koko ajan vähän parannetaan, jotta ei jäädä kehityksestä jälkeen. Kilpailukin pitää rattaat pyörimässä.”

”Toki kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia suomalaista”, Rönn ja Uusitalo suosittavat.

”Työkaluhuolto lähialueella toimii laadukkaasti, nopeasti ja kilpailukykyisesti. Pyrimme kehittämään uniikkeja konseptikuvioita, joita konepajoilla arvostetaan”, Rönn vakuuttaa.

kuva
Kyocera-Unimerco Tooling Oy:n Tanskan testilaboratoriossa pyritään auttamaan asiakkaita tuotannon optimoinnissa.
Kuva: KYOCERA

Konsultointiapua konepajan pulmiin

Kyocera-Unimerco Tooling Oy pyrkii auttamaan asiakkaitaan tuotannon optimoinnissa.

”Kun konepaja-asiakkaallamme on tarve uudelle työkalulle, tutkimme mieluusti koko koneistusprosessin. Näin voimme tarjota parhaat ratkaisut laajempaan kokonaisuuteen.”, kertoo Kyocera-Unimerco Tooling Oy:n myyntipäällikkö Janne Koski.

”Uudenlaisia työkaluja tulee markkinoille joka vuosi. Tuotannon apuna voitaisiin konepajalla ehkä jo käyttää uudempaa ja parempaa teknologiaa kuin ennen. Tavoitteenamme on tuoda uutta teknologiaa konepajojen tietoisuuteen asiakastapaamisten yhteydessä.”

Kyocera Unimerco valmistaa vakiovaihtopalatyökalut Kyocera- konsernin kotimaassa Japanissa ja erikoistyökalut Tanskassa.

”Usein kokonaisvaltainen ratkaisu työkalujen suhteen asiakkaan prosessissa onkin sekoitus vakio- ja erikoistyökaluja. Kyoceralla on testauslaboratorio Tanskassa. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä siihen, että uusi tuote on työstetty ensin Kyoceran laboratoriossa, jolloin työkalut ja työstöohjelma ovat valmiiksi testattuja ja tuotanto voidaan siirtää asiakkaan konepajalle.”

”Pyrimme toimimaan aktiivisesti asiakkaiden luona. Lähtökohtaisesti selvitämme asiakkaan työkalutarpeet hänen tuotantotiloissaan, minkä jälkeen sopivia työkaluja voidaan testata myös meillä.”

Toki, jotkut asiakkaat tarvitsevat teriä käyttöönsä saman tien.

”Näissä tapauksissa tietenkin toimitamme terät ja selvittävämme myöhemmin, miten prosessia voisi Kyocera-Unimerco Tooling Oy:n Tanskan testilaboratoriossa pyritään auttamaan asiakkaita tuotannon optimoinnissa. entisestään kehittää. Uusilla työkalumalleilla kenties saisi prosessiin lisää nopeutta tai pinnanlaadun viimeistelyä”. Koski sanoo.

kuva
Kuva: KYOCERA

Hyvässä terässä

Erityisen tärkeää Kosken mukaan on, että tuotantoprosessissa käytettävien työkalujen ajoaikaa voidaan pidentää ja että erikoistyökaluihin saadaan useampi työstövaihe samaan työkaluun.

”Silloin CNC-jyrsinnässä voidaan minimoida työkalun vaihdot. Tätä varten voidaan käyttää räätälöityjä vaihtopalatai timanttityökaluja.”

”Ehkä asiakas on aiemmin käyttänyt useampaa työkalua reiän, upotuksen ja viisteen työstämiseen. Nyt samaan tehtävään saataisiin yksi erityistyökalu, jolloin työstöaika voisi puolittua ja konepajalle saataisiin lisää kannattavuutta. Erikoistyökalut Tanskan tuotannostamme saadaan 2–3 viikon toimitusajalla”, Koski vakuuttaa.

Kyocera-Unimercon myynti-insinööri Olli Wikman arvioi, että oikein valitut työkalut kestävät työstöä 3–4 kertaa pitempään kuin väärät valinnat.

”Välillä asiakastapaamisilla törmätään siihen, että työstettävälle materiaalille käytetään vääriä geometrioita ja pinnoitteita.”

Wikmanin mukaan uusia Kyocera-Unimercon työkalumalleja testataan aluksi Japanin markkinoilla.

”Aina asiakkaat eivät tiedä, millaisia työkaluja tai teriä on jo tullut markkinoille. Teimme eräässä tapauksessa yhteistyötä oululaisen konepajan kanssa ja löysimme tuotantolinjalle työkalun, jonka käyttöikä oli entiseen verrattuna 1,5-kertainen ja joka silti maksoi entistä mallia vähemmän”, Wikman selittää yhteistyön hyötyjä.

”Kun kilpailu konepajojen välillä on kovaa, kustannustehokkuuden parantaminen on tärkeää. Usein vähän kalliimpikin laadukas työkalu voi loppupeleissä tuoda konepajalle säästöjä.”

Laatunormeja tiukennettu

Suomen markkinoille metalliteollisuuteen Kyocera-UnimercoTooling tuli vasta muutama vuosi sitten.

”Kun nyt olemme kierrelleet asiakkaiden luona, olemme saaneet hyvää palautetta siitä, että välitämme heistä ja tulemme konepajoille käymään. Juuri paikan päällä voimme paremmin päästä selville asiakkaan mahdollisista tarpeista ja samalla opastaa työkalujen huoltomahdollisuuksista.”

Kosken mukaan Suomessa työkaluja teroitetaan keskimäärin vähemmän kuin muualla maailmassa.

”Teemme pinnoitteet itse, joten työkaluja ei tarvitse lähettää kauemmaksi pinnoitettaviksi.”

”Työkalujen huollossa emme puhu teroituksesta, vaan käytämme termiä Re-New™. Työkalulle huollon yhteydessä voidaan tehdä muun muassa paloitus, teroitus, pinnoitus, tarkistus ja tasapainotus, eli huollon jälkeen työkalu on kuin uudestaan uusi.”

”Meillä valmistettujen ja huollettujen työkalujen laatu ja tarkkuus ovat keskeisiä kysymyksiä. Olemme kehittäneet omat laatunormit, jotka ovat ISO-normeja tiukempia”, Koski mainitsee.

kuva
Kuva: PROTOOLS

Testaus varmistaa työvälineiden laadun

Monenlaisten työkalujen toimittajana tunnetun Protools Oy:n hallituksen puheenjohtaja Anne Nurminen tähdentää elinkaariajattelun merkitystä kaikessa toiminnassa.

”Vastuullisuus ja ekologisuus ovat tärkeitä kysymyksiä. Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme sellaisia ammattityökaluja, joilla on pitkä elinkaari. On ikävää, että monet vain ostavat halvimpia heikkolaatuisia työkaluja ja heittävät ne nopeasti menemään”, Nurminen sanoo.

”Järkevämpi ja myös taloudellisempi ratkaisu on käyttää hyviä ja laadukkaita työkaluja, jotka kestävät ammattikäytössäkin pitkään. Hyvää laatua saa jo maltillisella lisäinvestoinnilla.”

Nurmisen mukaan Protools monesti testauttaa uusia työkaluja ja muita työvälineitä esimerkiksi samaan konserniin lukeutuvalla Hellmanin Konepajalla, autenttisissa käyttöolosuhteissa.

”Testauksilla varmistamme, että tuotteet ovat sekä kestäviä että työergonomian kannalta hyviä.”

kuva
Kuva: PROTOOLS

Työpistesuunnittelu yhteistyön muotona

Protools on myös toiminut muutamien asiakasyritysten työpajojen ja työpisteiden suunnittelijana.

”Näissä tapauksissa katsomme, millaista työpistettä tarvitaan – tuleeko siitä kiinteä, siirrettävä vai muunneltava. Siirrettävään työpisteeseen tarvitaan kenties pyörät alle.”

”On myös pohdittava, millä tavoin saadaan eniten käytettävät työkalut sopivasti esille. Tätä varten kenties tarvitaan laatikostoja tai reikäseiniä työkaluripustuksille”, Nurminen toteaa.

”Yhdessä tapauksessa tehdastyöpisteen korkeutta oli voitava säätää, ja tällainen ratkaisu piti vielä saada toimimaan yhdessä kiinteän työkaluseinän kanssa. Tähän tilanteeseen tarvittiin räätälöityä erikoisratkaisua, jonka Hellmanin Konepaja toteutti käytännössä.”

Tämäntyyppiset yhteistyömallit työnjaossa ovat luontevia, kun samaan konserniin kuuluu eri alojen toimijoita.

”Saamme synergiaetua siitä, että Hellmanin Konepaja kuuluu Protoolsin kanssa samaan konserniin. Meillä on paljon yhteisiä kuvioita”, Nurminen sanoo.

kuva
Kuva: PROTOOLS

Konsultointiapua moniin tilanteisiin

Protools Oy:n pitkän linjan tekninen myyjä Toni Broberg huomauttaa, että yhteistyötä asiakkaiden kanssa tehdään aina asiakastarpeiden mukaan.

”Usein me esimerkiksi etsimme asiakkaan työstöprosessiin juuri parhaiten soveltuvat työkaluja”, hän kertoo.

Näin toimitaan varsinkin pitkäaikaisten vakioasiakkaiden kanssa. Kun asiakkaan toimintatavat on opittu tuntemaan, yhteistyön syventäminen käy luontevasti.

”Koska meillä on monenlaisia asiakkaita, tarvitaan monipuolisia yhteistyökuvioitakin.”

Protoolsilla on myös jonkin verran hyllytyspalveluasiakkaita. Tässä yhteistyömuodossa pyritään optimoimaan asiakkaiden varastointimääriä, emmekä siis vain automaattisesti täytä maksimi määriä sopimuksen mukaisesti.

”Tyypillisesti varastoja täydennetään vaikkapa kerran viikossa. Olemme pieni ja notkea toimija, joten saamme melko nopeasti tavaraa asiakkaille”, Broberg vakuuttaa.

”Lisäksi voimme tarvittaessa tarjota asiakkaillemme konsultointiapua rahoitusratkaisuihin. Esimerkiksi leasing-rahoitus on nyt yleistynyt.”

kuva
Kuva: PROTOOLS

Parhaita ratkaisuja etsitään yhdessä

Helsinkiläisen Hellmanin Konepaja Oy:n tuotantopäällikkö Sakari Hyvönen kertoo, että konepajoilla on toisinaan tarvetta etsiä erikoistyökalua johonkin tavallisesta poikkeavaan työstötehtävään – vaikkapa erityisen pitkien reikien työstämiseen.

”Näihin sitten haemme parasta mahdollista ratkaisua yhdessä työkalutoimittajan kanssa.”

”Joskus tuotannossa tarvitaan nopeutta, mutta työkalun varmatoimisuus ja lujuus sekä pitkä elinkaari ovat myös tärkeitä näkökohtia. On katsottava, millaiset työkalut ovat tiettyyn käyttötarkoitukseen sopivimpia. Kannattaa aina käyttää hyvälaatuisia”, Hyvönen linjaa.

Hellmanin Konepajalle ennen muuta Protools on luotettu kumppaniyritys, mutta erilaisia yhteistyötarjouksia ja esittelyjä tulee aika ajoin muiltakin alan toimijoilta.

”Jotkut tarjoavat esimerkiksi leikkuunesteiden laadun seurantaa, mutta nykyisin tarkkailemme nesteiden laatua omilla laitteillamme. Olemme tässä omavaraisia”, toteaa Hyvönen.

Teksti: Ari Mononen

Mitä mieltä olit artikkelista?

rate 1 rate 2 rate 3 rate 4 rate 5

Seuraa prometalli

prometalli uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prometalli 4/2024

prometalli

mainos_1076

SORVIN ÄÄRESTÄ




Seuraa prometalli
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »