Tuotanto- ja työympäristö
Työkalut ja tarvikkeet
Yhteistyö on voimaa
Konepajojen ja työkalutoimittajien tiivis tiimipeli tehostaa tuotantoa
Työstöterien ja muiden työkalujen myyjällä sekä niitä käyttävällä konepajayrityksellä on usein hyvä ja luottamuksellinen asiakassuhde – ja sen myötä monenlaista syvääkin yhteistyötä. Yritysten kumppanuushankkeet saattavat ulottua konsultointiavusta ja tuotteiden testauksesta aina ohjelmistojen, varastojen tai valmistuslinjojen suunnitteluun asti. Asiantuntevista neuvoista ja vihjeistä on
monesti merkittävää hyötyä molemmille osapuolille.
Parannusta prosesseihin – terävyyttä työkaluihin
Suomen Terätuonti usein testauttaa muun muassa uusia teräpalatuotteita
vakioasiakkailla. Käyttö- ja testikokemusten
kautta voidaan saada asiakkaille entistä paremmin toimivia
työkaluja.
Myymme usein ensimmäiset kappaleet uutta tuotetta testikäyttöön
sellaisille asiakkaille, joille arvioimme niistä olevan
hyötyä – ja jotka toisaalta kertovat niistä meillekin hyödyllisiä
tietoja, toteaa Suomen Terätuonti Oy:n osakas ja aluemyyntipäällikkö
Aki Mäki.
Saamme asiakkaalta kuulla, millä tavoin tuotetta on
konepajalla käytetty eri materiaalien työstämiseen ja miten
hyvin se oikeasti on niistä tehtävistä selvinnyt. Yhteistyöstä on
molemminpuolista hyötyä.
Toisaalta asiakkaalla saattaa olla jokin työstöön liittyvä
ongelma, jota varten tarvittaisiin entistä paremmin toimivia
työkaluja. Apua löytyy tällaisiinkin tilanteisiin.
Harkintaa valintoihin
Mäki muistuttaa, että pienen työkalutoimittajan on kovassa kilpailussa
pystyttävä tarjoamaan vankkaa asiantuntemusta ja
hyvää asiakaspalvelua.
Samalla asiakas kenties huomaa, että monesti on järkevää
ja edullista käyttää sellaisia työkaluja, joilla on suhteellisen
pitkä elinkaari.
Monesti laadukkaat ja pitkäikäiset työkalut ovat hankintahinnoiltaan
kalliimmasta päästä.
Ne saattavat silti monissa tilanteissa olla pitkällä tähtäimellä
edullisempia, Mäki muistuttaa.
Tosin hinnasta ei voi aina päätellä laatua. Markkinoilla
on esimerkiksi kiinalaisvalmisteinen teräpala, joka on 30 prosenttia
halvempi kuin tunnetummat merkit, mutta se toimii silti
vähintään yhtä hyvin kuin vastaavat kalliimmat terät.
Valintoja pitää harkita aina tapauskohtaisesti. Tarvitaanko
työkalu mahdollisimman nopeasti, vai onko painotus
enemmän hinnassa? Tarvitaanko työkalu vain yksittäiseen kappaleeseen,
vai sarjatyöhön?
Avantecin modulaarinen siilijyrsin on lajissaan markkinoiden
tehokkaimpia työkaluja.
Kuva: SUOMEN TERÄTUONTI OY
Huoltotoimintaa ja hyllytyspalvelua
Joillekin työkaluille – erityisesti jyrsin- ja kovametalliporille –
Suomen Terätuonti järjestää myös teroituspalvelua. Sitä konepaja-
asiakkaat pitävät tärkeänä yhteistyön muotona.
Teroitettu työkalu vastaa toimivuudeltaan uutta, mutta
on halvempi ja myös ympäristön kannalta parempi ratkaisu.
Huollamme myös myymiämme sorvin pyöriviä työkaluja ja kulmapäitä,
Mäki tähdentää.
Tyypillisesti poratyökaluja voi teroittaa noin viisi kertaa
ilman että työn laatu heikkenisi.
Lisäksi asiakasyhteistyöhön kuuluvat leikkuunesteiden kunnonseuranta
sekä menekkituotteiden hyllytyspalvelu.
Asiakas päättää, millä tavoin hyllytyspalvelu toteutetaan,
mutta tyypillisesti täydennämme asiakkaan varastoa eniten
kiertävillä tuotteilla kerran kuukaudessa. Tämä on asiakkaan
kannalta vaivatonta palvelua, Mäki sanoo.
Joskus käytäntö voi olla sellainenkin, että varsinaista hyllytyspalvelua
ei ole, mutta silti tiettyjen asiakkaiden kannalta
kriittisiä tuotteita pidetään varastossa heille varattuna erikoistilanteita
varten.
Mäki korostaa, että luottamuksen säilyttäminen on tärkeää
pitkien asiakassuhteiden kannalta.
Kun työkalutoimittaja lupaa jonkin toimitusajan, se on
pystyttävä myös pitämään. Työkalujen kauppa on paljolti
kumppanuusbisnestä.
Ajan mittaan asiakkaat tulevat yhä tutummiksi, ja yhteistyötä
voidaan kehittää askel kerrallaan.
Nyt uusi aluevaltaus Suomen Terätuonti Oy:llä on Esprit
-Cam:n myynti- ja koulutuspalvelut, sekä ohjelmointi- ja
kehityspalvelu.
Voimme näyttää asiakkaille, miten asiat tuotantolinjalla
ehkä sujuisivat tehokkaammin vaikkapa työvälineitä ja työstöratoja
säätämällä. Kokemuksesta tiedämme työstöaikojen voivan
lyhentyä jopa reilusti alle puoleen, vakuuttaa Mäki.
Kuva: FERROMETAL
Pilottihankkeilla uudenlaisia
varastonhallintajärjestelmiä
Ferrometal toimittaa pientarvikelogistiikkaan kiinnitystarvikkeita,
kuten ruuveja, muttereita ja pultteja. Niiden yleisiä käyttäjäryhmiä
ovat muun muassa sisälogistiikka ja kokoonpano,
rakennustyömaat, asennusfirmat, kiinteistöhuolto sekä valmistava
teollisuus.
Työkalu- ja tarviketoimittajana Ferrometal Oy:n erityisiä
vahvuuksia ovat automaattiset varastonhallinnan järjestelmät,
joita on paljolti kehitetty yhteistyössä pilottiasiakkaiden
kanssa.
Esimerkiksi ennakoiva Clever-tilausjärjestelmä tilaa tavarantäydennykset
jo ennen kuin tavara on loppunut varastosta.
Järjestelmä myös lähettää tilaussignaalit minkä tahansa tavarantoimittajan
järjestelmään. Innovatiivinen systeemi hyödyntää
keinoälyä ja vapauttaa resursseja.
Automaatiota ja lisäpalveluja
Kun älykäs sensori toteaa varastorajan alittuneen, järjestelmä
luo ostotilauksen automaattisesti ERP-järjestelmään mobiiliyhteyden
kautta. Sitten tavaratäydennys ja hyllytys hoidetaan
sovitusti.
Kun uudelle asiakaskunnalle esitellään teknologian uusia
mahdollisuuksia, ensiksi toteutamme pilottihankkeen. Sen
avulla voidaan näyttää, millaisia kouriintuntuvia etuja uusi systeemi
voi tarjota, toimitusjohtaja Mika Brandt toteaa.
Monet asiakkaat haluavatkin katsoa, millä tavoin he
itse voivat käyttää uudenlaista järjestelmää. Nyttemmin
Ferrometalin
CleverBin-järjestelmä on Brandtin mukaan toimitettu
jo sadalle yrityksen asiakkaalle.
Heistä noin 30–40 tuli mukaan pilottihankkeesta, joka järjestettiin
Suomessa ja Baltiassa.
Pilotista oli molemminpuolista hyötyä: asiakas sai järjestelmän,
joka vastaa hänen yrityksensä tarpeisiin ja haasteisiin
– ja toisaalta me saimme tietoa järjestelmän toimivuudesta.
Voimme tältä pohjalta edelleen automatisoida omia järjestelmiämme
ja tehostaa supply chain managementiä, Brandt kertoo
yhteistyön eduista.
Varastonhallinnan pilottihankkeita on käynnistetty myös asiakkailta
saadun palautteen perusteella.
Asiakkaat ovat esittäneet kiinnostusta järjestelmien kehitykseen
muun muassa webinaareissa. Lisäksi olemme myyntiorganisaatioiltamme saaneet tietoa siitä, että joillakin teollisuusasiakkailla
voisi olla tarvetta uudenlaiselle varastonhallinnalle,
sanoo Brandt.
Yhä useammat hankkeet lähtevät nykyisin liikkeelle asiakkaiden
yhteydenottojen pohjalta."
Uusilla palveluilla haluamme auttaa asiakkaitamme.
Voimme yhdessä automatisoida monia työvaiheita, jotta yrityksille
saadaan lisää kilpailukykyä, Brandt korostaa.
Kuva: FERROMETAL
Tilaa säästyy – asiat nopeutuvat
Pilottihankkeen loppuvaiheessa katsotaan, millä tavoin järjestelmää
voitaisiin parhaiten hyödyntää tuotannossa.
Varastoja pystytään ohjaamaan tehokkaasti, kun sensorit
valvovat tavaramääriä. Silloin ei tarvitse tilata tavaraa varastoon
seisomaan, mutta samalla varmistetaan, että tavara ei
lopu kesken, Brandt linjaa.
Varastokierrot ja -tasot määritetään asiakkaan kannalta
sopiviksi. Samalla varastotilaa säästyy.
Brandtin mukaan nykymaailmassa kannattaa automatisoida
kaikki ne toiminnot, jotka ylipäätään voidaan automatisoida.
Kun tilaukset hoituvat automaattisesti, samalla tilaustapahtumat
ja saldot asiakasyrityksen päässä ovat täysin automatisoituja.
Vain hyllytyksessä on käsityötä.
Tällainen varastonhallintajärjestelmä pysyy pitkään käytössä.
Järjestelmän ensimmäisistä piloteista on jo 2,5 vuotta.
Käytännössä on havaittu, että systeemi toimii varmasti ja
tehokkaasti sekä samalla optimoi elinkaarikustannuksia,
Brandt kehuu järjestelmää.
JR-Toolsin toimitusjohtaja Pasi Rönn ja myyntijohtaja Veli-Matti Uusitalo muistuttavat, miten tärkeää yhteistyö konepajojen ja työkalutoimittajien välillä on.
Kuva: JR-TOOLS
Yhteistyöpaletti laajalla sektorilla
Myyntijohtaja Veli-Matti Uusitalon mukaan JR-Tools Oy:llä
on monisäikeinen yhteistyöpaletti konepajojen kanssa.
Siihen kuuluu valmistusta, terähuoltoa ja myös yhteistyötä
laajalla palvelusektorilla. Monet palvelut on rakennettu huoltoauton
ympärille.
Teroitus ja pinnoitus järjestyvät yhden katon alta. Kuvioihin
liittyy lisäksi erikoistyökalujen myyntiä, elinkaaripalvelua
sekä loppuun käytettyjen työkalujen kierrätystä.
Toimitusjohtaja Pasi Rönn muistuttaa, että erikoistyökalut
ovat olleet firman valikoimassa jo alusta pitäen.
Nyt noin kymmenen vuoden ajan olemme kehittäneet
uusia palvelumuotoja ja tehneet palveluista tuotteita.
On huomattava, että työkalujen huolto on konepajoille
taloudellisesti kannattavaa. Samalla se on resurssien järkevän
käytön näkökulmasta hyvä ratkaisu.
Uusitalo sanoo, että huollosta on saatu hyvää palautetta.
Toki muutenkin pyrimme siihen, että huollettu työkalu toimii
vähintään yhtä hyvin kuin uusi.
Rönnin mukaan terähuolto on pyritty tekemään asiakkaille
helpoksi: huollettavat työkalut noudetaan pajalta ja palautetaan
samaan paikkaan.
Koska teemme huoltotyöt itse, aikataulut pitävät paremmin
kuin jos huolto teetettäisiin jossakin kaukana.
Apua välinevalintoihin
Kaikissa tilanteissa konepajoille ei välttämättä kannata valita
alimman hintaluokan työkalua.
Nykyisin osataankin kiinnittää jo huomiota elinkaarikustannuksiin
eikä pelkästään hankintahintaan. Kalliimpi työkalu
voi lopulta olla edullisempi, Uusitalo muistuttaa.
Melko usein toimimme niin, että autamme käyttäjiä löytämään
tuotantoprosessiin juuri sopivat työkalut. Siitä on molemminpuolista
hyötyä, Rönn korostaa.
Tavoitteena on löytää optimaalisia työstömenetelmiä tai
vaikkapa säätää leikkuunopeuksia toimivammiksi. Joskus voi
käydä niinkin, että asiakas lähettää piirustukset ja kysyy järkevintä
tapaa hankalan työstötehtävän oikeaan toteuttamiseen.
Tällaista voi sattua esimerkiksi silloin, kun työstettäväksi
tulee harvinaisen monimuotoinen kappale, johon tarvitaan erilaisia
ja muodoltaan vaihtelevia porauksia. Vaikkapa hydrauliikkalohkojen
venttiilipesissä saattaa olla vaikeasti työstettäviä
monitahoisia muotoja.
Usein tämäntyyppisiin tilanteisiin voi löytyä uusi erikoistyökalu,
jonka ansiosta ei tarvitse vaihtaa työkaluja koko
ajan. Aikaa voi säästyä tuotantolinjalla paljonkin, Uusitalo
pohtii.
Kuva: JR-TOOLS
Konseptit ja huolto entistä ehommiksi
Rönn arvioi, että monesti työstöä saadaan tehostettua jo
melko pienilläkin säädöillä.
Meillä on laaja asiakaskunta. Vuosien mittaan vastaan
on tullut monenlaisia ongelmatilanteita, mutta noin 50-vuotinen
kokemuksemme auttaa niiden selvittelyssä.
Usein jo sopivat terävalinnat ja oikeat pinnoitukset helpottavat
töitä konepajoilla. Yhteistyö on tärkeä kysymys, ja tiedonkulkukin
auttaa asioita paljon, Rönn toteaa.
Työkalutoimittajan pitää olla aktiivinen yhteistyökumppani,
jotta prosesseja saadaan kehitettyä yhdessä ja pitkäjänteisesti.
Koko ajan vähän parannetaan, jotta ei jäädä kehityksestä
jälkeen. Kilpailukin pitää rattaat pyörimässä.
Toki kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia suomalaista,
Rönn ja Uusitalo suosittavat.
Työkaluhuolto lähialueella toimii laadukkaasti, nopeasti
ja kilpailukykyisesti. Pyrimme kehittämään uniikkeja konseptikuvioita,
joita konepajoilla arvostetaan, Rönn vakuuttaa.
Kyocera-Unimerco Tooling Oy:n Tanskan testilaboratoriossa pyritään auttamaan asiakkaita tuotannon optimoinnissa.
Kuva: KYOCERA
Konsultointiapua konepajan pulmiin
Kyocera-Unimerco Tooling Oy pyrkii auttamaan asiakkaitaan
tuotannon optimoinnissa.
Kun konepaja-asiakkaallamme on tarve uudelle työkalulle,
tutkimme mieluusti koko koneistusprosessin. Näin
voimme tarjota parhaat ratkaisut laajempaan kokonaisuuteen.,
kertoo Kyocera-Unimerco Tooling Oy:n myyntipäällikkö
Janne Koski.
Uudenlaisia työkaluja tulee markkinoille joka vuosi. Tuotannon
apuna voitaisiin konepajalla ehkä jo käyttää uudempaa
ja parempaa teknologiaa kuin ennen. Tavoitteenamme
on tuoda uutta teknologiaa konepajojen tietoisuuteen asiakastapaamisten
yhteydessä.
Kyocera Unimerco valmistaa vakiovaihtopalatyökalut
Kyocera-
konsernin kotimaassa Japanissa ja erikoistyökalut
Tanskassa.
Usein kokonaisvaltainen ratkaisu työkalujen suhteen
asiakkaan
prosessissa onkin sekoitus vakio- ja erikoistyökaluja.
Kyoceralla on testauslaboratorio Tanskassa. Asiakkaamme
ovat olleet tyytyväisiä siihen, että uusi tuote on työstetty
ensin Kyoceran laboratoriossa, jolloin työkalut ja työstöohjelma
ovat valmiiksi testattuja ja tuotanto voidaan siirtää
asiakkaan konepajalle.
Pyrimme toimimaan aktiivisesti asiakkaiden luona. Lähtökohtaisesti
selvitämme asiakkaan työkalutarpeet hänen
tuotantotiloissaan,
minkä jälkeen sopivia työkaluja voidaan
testata myös meillä.
Toki, jotkut asiakkaat tarvitsevat teriä käyttöönsä
saman tien.
Näissä tapauksissa tietenkin toimitamme terät
ja selvittävämme myöhemmin, miten prosessia voisi
Kyocera-Unimerco Tooling Oy:n Tanskan testilaboratoriossa pyritään auttamaan asiakkaita tuotannon optimoinnissa.
entisestään kehittää. Uusilla työkalumalleilla kenties saisi prosessiin
lisää nopeutta
tai pinnanlaadun viimeistelyä. Koski
sanoo.
Kuva: KYOCERA
Hyvässä terässä
Erityisen tärkeää Kosken mukaan on, että tuotantoprosessissa
käytettävien työkalujen ajoaikaa voidaan pidentää ja että erikoistyökaluihin
saadaan useampi työstövaihe samaan työkaluun.
Silloin CNC-jyrsinnässä voidaan minimoida työkalun
vaihdot. Tätä varten voidaan käyttää räätälöityjä vaihtopalatai
timanttityökaluja.
Ehkä asiakas on aiemmin käyttänyt useampaa työkalua
reiän, upotuksen ja viisteen työstämiseen. Nyt samaan tehtävään
saataisiin yksi erityistyökalu, jolloin työstöaika voisi
puolittua ja konepajalle saataisiin lisää kannattavuutta. Erikoistyökalut
Tanskan tuotannostamme saadaan 2–3 viikon
toimitusajalla, Koski vakuuttaa.
Kyocera-Unimercon myynti-insinööri Olli Wikman
arvioi, että oikein valitut työkalut kestävät työstöä 3–4 kertaa
pitempään kuin väärät valinnat.
Välillä asiakastapaamisilla törmätään siihen, että työstettävälle
materiaalille käytetään vääriä geometrioita
ja pinnoitteita.
Wikmanin mukaan uusia Kyocera-Unimercon työkalumalleja
testataan aluksi Japanin markkinoilla.
Aina asiakkaat eivät tiedä, millaisia työkaluja tai teriä
on jo tullut markkinoille. Teimme eräässä tapauksessa yhteistyötä
oululaisen konepajan kanssa ja löysimme tuotantolinjalle
työkalun, jonka käyttöikä oli entiseen verrattuna 1,5-kertainen
ja joka silti maksoi entistä mallia vähemmän, Wikman
selittää yhteistyön hyötyjä.
Kun kilpailu konepajojen välillä on kovaa, kustannustehokkuuden
parantaminen on tärkeää. Usein vähän kalliimpikin laadukas työkalu voi loppupeleissä tuoda konepajalle
säästöjä.
Laatunormeja tiukennettu
Suomen markkinoille metalliteollisuuteen Kyocera-UnimercoTooling
tuli vasta muutama vuosi sitten.
Kun nyt olemme kierrelleet asiakkaiden luona, olemme
saaneet hyvää palautetta siitä, että välitämme heistä ja tulemme
konepajoille käymään. Juuri paikan päällä voimme paremmin
päästä selville asiakkaan mahdollisista tarpeista ja samalla
opastaa työkalujen huoltomahdollisuuksista.
Kosken mukaan Suomessa työkaluja teroitetaan
keskimäärin vähemmän kuin muualla maailmassa.
Teemme pinnoitteet itse, joten työkaluja ei tarvitse
lähettää kauemmaksi pinnoitettaviksi.
Työkalujen huollossa emme puhu teroituksesta, vaan käytämme
termiä Re-New™. Työkalulle huollon yhteydessä voidaan
tehdä muun muassa paloitus, teroitus, pinnoitus, tarkistus ja tasapainotus,
eli huollon jälkeen työkalu on kuin uudestaan uusi.
Meillä valmistettujen ja huollettujen työkalujen laatu ja
tarkkuus ovat keskeisiä kysymyksiä. Olemme kehittäneet omat
laatunormit, jotka ovat ISO-normeja tiukempia, Koski mainitsee.
Kuva: PROTOOLS
Testaus varmistaa työvälineiden laadun
Monenlaisten työkalujen toimittajana tunnetun Protools Oy:n
hallituksen puheenjohtaja Anne Nurminen tähdentää elinkaariajattelun
merkitystä kaikessa toiminnassa.
Vastuullisuus ja ekologisuus ovat tärkeitä kysymyksiä.
Pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme sellaisia ammattityökaluja,
joilla on pitkä elinkaari. On ikävää, että monet vain
ostavat halvimpia heikkolaatuisia työkaluja ja heittävät ne
nopeasti menemään, Nurminen sanoo.
Järkevämpi ja myös taloudellisempi ratkaisu on käyttää
hyviä ja laadukkaita työkaluja, jotka kestävät ammattikäytössäkin
pitkään. Hyvää laatua saa jo maltillisella lisäinvestoinnilla.
Nurmisen mukaan Protools monesti testauttaa uusia työkaluja
ja muita työvälineitä esimerkiksi samaan konserniin lukeutuvalla
Hellmanin Konepajalla, autenttisissa käyttöolosuhteissa.
Testauksilla varmistamme, että tuotteet ovat sekä kestäviä
että työergonomian kannalta hyviä.
Kuva: PROTOOLS
Työpistesuunnittelu yhteistyön muotona
Protools on myös toiminut muutamien asiakasyritysten työpajojen
ja työpisteiden suunnittelijana.
Näissä tapauksissa katsomme, millaista työpistettä tarvitaan
– tuleeko siitä kiinteä, siirrettävä vai muunneltava. Siirrettävään
työpisteeseen tarvitaan kenties pyörät alle.
On myös pohdittava, millä tavoin saadaan eniten käytettävät
työkalut sopivasti esille. Tätä varten kenties tarvitaan laatikostoja
tai reikäseiniä työkaluripustuksille, Nurminen toteaa.
Yhdessä tapauksessa tehdastyöpisteen korkeutta oli voitava
säätää, ja tällainen ratkaisu piti vielä saada toimimaan
yhdessä kiinteän työkaluseinän kanssa. Tähän tilanteeseen tarvittiin
räätälöityä erikoisratkaisua, jonka Hellmanin Konepaja
toteutti käytännössä.
Tämäntyyppiset yhteistyömallit työnjaossa ovat luontevia,
kun samaan konserniin kuuluu eri alojen toimijoita.
Saamme synergiaetua siitä, että Hellmanin Konepaja
kuuluu Protoolsin kanssa samaan konserniin. Meillä on paljon
yhteisiä kuvioita, Nurminen sanoo.
Kuva: PROTOOLS
Konsultointiapua moniin tilanteisiin
Protools Oy:n pitkän linjan tekninen myyjä Toni Broberg
huomauttaa, että yhteistyötä asiakkaiden kanssa tehdään aina
asiakastarpeiden mukaan.
Usein me esimerkiksi etsimme asiakkaan työstöprosessiin
juuri parhaiten soveltuvat työkaluja, hän kertoo.
Näin toimitaan varsinkin pitkäaikaisten vakioasiakkaiden
kanssa. Kun asiakkaan toimintatavat on opittu tuntemaan,
yhteistyön syventäminen käy luontevasti.
Koska meillä on monenlaisia asiakkaita, tarvitaan monipuolisia
yhteistyökuvioitakin.
Protoolsilla on myös jonkin verran hyllytyspalveluasiakkaita.
Tässä yhteistyömuodossa pyritään optimoimaan asiakkaiden
varastointimääriä, emmekä siis vain automaattisesti
täytä maksimi määriä sopimuksen mukaisesti.
Tyypillisesti varastoja täydennetään vaikkapa kerran viikossa.
Olemme pieni ja notkea toimija, joten saamme melko
nopeasti tavaraa asiakkaille, Broberg vakuuttaa.
Lisäksi voimme tarvittaessa tarjota asiakkaillemme konsultointiapua
rahoitusratkaisuihin. Esimerkiksi leasing-rahoitus
on nyt yleistynyt.
Kuva: PROTOOLS
Parhaita ratkaisuja etsitään yhdessä
Helsinkiläisen Hellmanin Konepaja Oy:n tuotantopäällikkö
Sakari Hyvönen kertoo, että konepajoilla on toisinaan tarvetta
etsiä erikoistyökalua johonkin tavallisesta poikkeavaan
työstötehtävään – vaikkapa erityisen pitkien reikien työstämiseen.
Näihin sitten haemme parasta mahdollista ratkaisua
yhdessä työkalutoimittajan kanssa.
Joskus tuotannossa tarvitaan nopeutta, mutta työkalun
varmatoimisuus ja lujuus sekä pitkä elinkaari ovat myös tärkeitä
näkökohtia. On katsottava, millaiset työkalut ovat tiettyyn
käyttötarkoitukseen sopivimpia. Kannattaa aina käyttää
hyvälaatuisia, Hyvönen linjaa.
Hellmanin Konepajalle ennen muuta Protools on luotettu
kumppaniyritys, mutta erilaisia yhteistyötarjouksia ja esittelyjä
tulee aika ajoin muiltakin alan toimijoilta.
Jotkut tarjoavat esimerkiksi leikkuunesteiden laadun
seurantaa, mutta nykyisin tarkkailemme nesteiden laatua
omilla laitteillamme. Olemme tässä omavaraisia, toteaa
Hyvönen.
Teksti: Ari Mononen