Kunnossapito
Tiedolla huoltaminen
Elinkaari- ja huoltopalveluiden nyrkkisääntönä voidaan pitää, että huoltaminen ja ennakointi ovat aina helpompaa ja halvempaa kuin syntyneiden vikojen korjaaminen.
Viimekädessä elinkaaripalvelut auttavat yrityksiä hahmottamaan paremmin kunnossapidon kokonaisuutta ja varautumaan ajoissa huollon seuraavaan vaiheeseen. Paras tapa auttaa asiakkaita hahmottamaan omaa kalustoa ja niiden kuntoa on tarjoamalla tarpeeksi dataa. Nykypäivänä huoltotoimenpiteiden dokumentointi on yhä suuremmassa roolissa. Dokumentoinnin avulla asioita voidaan tarvittaessa selvittää jälkikäteen ja uusille toimijoille. Tällöin ei tule yllätyksiä vaikka asioihin jouduttaisiin palaamaan vuosienkin päästä ja vaihtuneella henkilöstöllä.
Tämän takia laitamme esimerkiksi huoltamiimme johdesuojiin QR-koodin, jonka kautta asiakas, koneen käyttäjä tai toinen huoltoyritys pääsee lukemaan johdesuojan kunnon- ja seuraavan huoltoaika-arvion. Tämän tiedon ja elinkaaripalvelun avulla voidaan koneen seisonta-aika ja tuotantoseisokki typistää maksimissaan yhteen päivään.
Tiedolla huoltamisen rooli on korostunut tämän päivän teknologiateollisuudessa ja kehittyvät digitaaliset työkalut ja alustat tulevat tekemään tiedon keräämisestä ja käyttämisestä entistä vaivattomampaa, mutta myös korostetusti merkityksellisempää kaikissa tuotantoprosesseissa.
Samalla kunnossapidossa kalliimmilta toimenpiteiltä välttyminen on koko ajan helpompaa ja niitä voi helposti ennaltaehkäistä säännöllisellä kunnon tarkkailulla, puhdistamisella sekä suunnitelmallisella ja ajoissa toteutetulla huoltamisella. Tuleehan autonkin säännöllinen huoltaminen ja tarkastaminen halvemmaksi kuin korjaaminen aina rikkoontuessa.
Jos aihealue jäi kiinnostamaan ota yhteyttä meihin nettisivujemme kautta!
Teksti: Johannes Asikainen
Kuvat: Maxjas Oy
Lisätietoja: maxjas.fi