Palveluliiketoiminta
Palveluliiketoiminnan keskiössä ovat asiakkaiden tarpeet
Konepaja- ja metalliteollisuuden aloilla on meneillään siirtymä kohti palveluliiketoiminnan tuomista aiempaa vahvemmin osaksi liiketoimintaa. Valmistavassa teollisuudessa on perinteisesti keskitytty teknisiin ratkaisuihin, mutta myös tuotteiden valmistamiseen liittyy runsaasti palvelutyötä.
Valmistavassa teollisuudessa kannattaa miettiä tuodaanko
palvelut osaksi yrityksen strategiaa ja kuinka keskeiseen rooliin.
Palvelut ovat tyypillisesti työvoimaintensiivisiä, joten kaikki
yritykset eivät ota palveluliiketoimintaa strategiansa osaksi.
Tällöin olisi hyvä selvittää ne osapuolet, joiden kanssa voisi
tehdä yhteistyötä palveluliiketoiminnassa, sanoo teollisuustalouden
professori Miia Martinsuo Tampereen yliopistosta.
Martinsuon johtaman tutkimusryhmän tutkimuskohteina
ovat projekti- ja palveluliiketoiminta, erityisesti järjestelmä- ja
ratkaisutoimitusprojektien johtaminen koko niiden elinkaarella,
moniprojektiohjaus ja teollisen palveluliiketoiminnan kehittäminen.
Yli viisitoistavuotisen tutkimus- ja opetuskokemuksen
lisäksi hänellä on yhdeksän vuoden kokemus metalli- ja elektroniikkateollisuuden
organisaatioiden strategia-, liiketoimintaprosessi-
ja organisaatiokehitystoiminnasta.

Teollisuustalouden professori Miia Martinsuo Tampereen yliopistosta
sanoo, että palveluliiketoiminnan käynnistäminen vaatii usein joko
henkilöstön lisäkouluttamista tai uuden työvoiman rekrytoimista.
KUVA: TAMPEREEN YLIOPISTO
Palveluliiketoiminnan käynnistäminen vaatii usein joko
henkilöstön lisäkouluttamista tai uuden työvoiman rekrytoimista.
Teknisen henkilöstön asiakaspalveluosaamisen kehittämisen
lisäksi asiakasrajapintaan muodostuu uudenlaisia tehtäviä
tai työnjakoa kannattaa uudistaa. Lisäksi tuotekehityksen
rinnalle tarvitaan palvelukehitystä, Martinsuo sanoo.
Tuottaako toiminta lisäarvoa?
Yrityksen toimintakulttuuria lähdetään tarkastelemaan strategisten
linjausten perusteella. Toiminnassa saattaa olla valtavasti
arvoa tuottavia palveluita, joita kannattaisi lähestyä liiketoimintana
ilmaisten palvelusten sijasta.
Metallisektorilla tuotteiden pinnoittaminen, leikkaaminen
ja kuljettaminen ovat asiakkaan puolesta tehtyä työtä eli palveluita,
vaikka ne usein ilmenevätkin tuotteen ominaisuuksina.
Konepajoilla palveluliiketoiminnan alle kuuluvat laitteiden
asentaminen, kunnossapito, huolto ja korjaus sekä modernisointi.
Palvelutyön tunnistaminen ja kohdentaminen oikein auttaa
yritystä myös palvelemaan asiakasta kokonaisvaltaisemmin.
Varhaisessa palvelullistamisvaiheessa lähtökohtana on olemassa
olevien palveluiden paketoiminen sopiviksi tarjoomiksi.
Arvoa tuottavan toiminnan tunnistamisen jälkeen luodaan
konsepti, josta ilmenee palvelun toteutustapa. Mitä suurempaan
rooliin palvelut on nostettu strategiassa, sitä enemmän
on pohdittava uusia tapoja tukea asiakkaiden liiketoimintaa.
Onko asiakkaalla tarpeita, joita ei olla aiemmin huomattu? Kuinka näihin tarpeisiin voitaisiin vastata? Uusien tarpeiden
tunnistamisessa tärkeintä on mennä asiakkaan lähelle ja kuunnella
tarkalla korvalla, Martinsuo kuvailee.
Keskusteluista asiakkaan kanssa voi ilmetä asiakkaan halu
ulkoistaa joitain toiminnan osa-alueita. Näitä voivat olla esimerkiksi
laitekannan kunnossapito, jonka ulkopuolinen taho
voisi tehdä asiakasta nopeammin ja luotettavammin. Asiakkaan
kanssa voi yhdessä ideoida millainen palvelutapa olisi
toimiva ja tehokas.
Yhteistyö sopivan ja kokeilunhaluisen asiakkaan kanssa
luo parhaat edellytykset uusien palvelutarjoomien luomiseen.
Uutta tarjoomaa voidaan testata ja kehittää yhdessä eteenpäin,
sanoo Martinsuo.

Miten palvelut hinnoitellaan?
Palvelujen ansainta voidaan sisällyttää tuotteen hintaan tai
määrittää erikseen. Yksinkertaisten peruspalvelujen osalta palvelun
hinta määritetään tyypillisesti ajan ja materiaalin pohjalta.
Edistyneemmissä palveluissa ansaintalogiikka voi perustua
esimerkiksi palvelun nopeuteen tai saatavuuteen.
Saatavuusnäkökulma voi olla yhtenä hinnoitteluperusteena.
Asiakkaalle voi olla tärkeää, että varaosat ovat
nopeasti
saatavilla. Tällöin palveluntarjoajan kannattaa varastoida
varaosia asiakkaan puolesta ja luvata nopeat toimitukset.
Varaosia odotellessa asiakkaan tuotanto viivästyisi.
Nopea toimitus tuottaa asiakkaalle lisäarvoa, koska koneet
saadaan nopeasti takaisin käyntiin ja tuottamaan, Martinsuo
kuvailee.
Palvelutarjooma voi koskea myös ennakoivaa kunnossapitoa
etävalvonnalla ja oikein ajoitetuilla huoltotoimenpiteillä.
Tällöin keskeisiä eivät ole varsinaiset huoltotapahtumat, vaan
laitteiden optimoitu suorituskyky.
Suorituskykyyn perustuvissa tarjoomissa asiakas maksaa
palveluntarjoajalle esimerkiksi laitekannan tuottamasta tuotantovolyymistä.
Sopimuksessa voidaan määrittää palveluntarjoajalle
sanktioita, mikäli suorituskykyyn tulee häiriöitä,
Martinsuo sanoo.
Asiakkaalle sopiva yksilöllinen palvelupaketti koostetaan
vakiotarjoomista, joita sopeutetaan asiakkaan tarpeiden pohjalta.
Selkeät ja kattavat palvelukuvaukset auttavat asiakasta
hahmottamaan palvelun sisällön ja sen tuottaman hyödyn.

Digitalisaatio tuo uutta palveluliiketoimintaan
Digitalisaatio ja informaatioteknologia tuovat uusia mahdollisuuksia
palveluliiketoimintaan. Laitekantaan asennettavat anturit
tuottavat koneiden käytöstä ja toiminnasta reaaliaikaista tietoa,
jota voidaan valvoa etäyhteydellä.
Tällä hetkellä teemme tutkimusta digitalisaatioon liittyvien
palveluliiketoiminnan kyvykkyyksien kehittämisestä ja palveluprosessien
kustomoinnista ja vakioinnista. Olemme myös tutkineet
palvelukehitystä yrityksen sisällä ja palveluverkostoissa
sekä asiakkaan valmiutta ottaa vastaan uusia palveluita,
Martinsuo kertoo.
Peruspalvelujen osalta uusien palvelujen käyttöönotto on
sujuvaa, mutta edistyneet digitaaliset palvelut edellyttävät pitkäjänteistä kehittämistyötä. Digitalisaatio tuo usein palveluliiketoimintaan
mukaan kolmansia osapuolia kuten ohjelmistotoimittajia
palvelun tueksi.
Verkostoitumisen merkitys palveluliiketoiminnassa on valtava.
Yritykset, jotka eivät ota palveluita osaksi omaa liiketoimintaansa,
voivat tehdä yhteistyötä ulkopuolisen palveluntarjoajan
kanssa esimerkiksi tarjoamalla koulutusta valmistamiensa
laitteiden kunnossapitoon ja huoltoon, Martinsuo
lisää.
Palveluliiketoiminnasta voi lukea lisää Miia Martinsuon,
Sanna Nenosen ja Eija Vaittisen teoksesta Teollisen palveluliiketoiminnan
perusteet, joka on vapaasti saatavilla Tampereen
yliopiston internetsivuilla.
Teksti: Merja Maukonen
Kuvat: Pixabay