Pintakäsittely
Kulutusta kestävät pinnoitteet
Kuva: Sini Pennanen
Kovakromaus on ylivoimainen pinnoite, kun tarvitaan pinnoite erittäin kovaan ja raskaaseen mekaaniseen kulutukseen. Vähän kevyemmän teollisuuden kulutuskestävyystarpeisiin sopii kemiallinen nikkelöinti, joka tarjoaa ratkaisun moniin kohteisiin.
Kovakromaus tarjoaa pinnoitukseen kolme etua yhdellä pinnoituksella.
Sillä saadaan kolme-nelinkertainen kovuus perusaineeseen
verrattuna. Toiseksi saadaan liukkaus, joka helpottaa
kunnossapitoa ja puhdistusta. Kolmantena vahvuutena
on hyvä korroosionkesto. Kovakromaus on ainoa menetelmä,
jolla saavutetaan nämä kaikki kolme ominaisuutta, Turun
Kovakromi Oy:n toimitusjohtaja Pasi Kerola kertoo.
Turun Kovakromi Oy on niin pienten kuin suurienkin kappaleiden
kovakromauksen erikoisosaaja. Yritys tekee myös
nikkelikromausta, kemiallista nikkelöintiä ja elektrolyyttistä kiillotusta.
Nimestään huolimatta yritys toimii Porissa.
Kuva: Sini Pennanen
Kovakromausta käytetään esimerkiksi paperikoneiden
teloissa, paalutus- ja syöttökoneissa, metallimateriaalien seuloissa
ja romuleikkureissa.
Kemiallinen nikkelöinti sopii hyvin hieman kevyemmän sarjan
teollisuuden tarpeisiin, kun ei tarvita aivan kovakromauksen
luokkaa olevaa kulutuskestävyyttä.
Esimerkiksi erilaiset lohkot ja kevyempien pumppujen
komponentit sekä pienempien nostureiden akselit sopivat
kemialliselle nikkelöinnille. Kemiallinen nikkelöinti menee
juuri sinne, minne nestekin, eli sillä saadaan kova pinta sellaiseen
kohteeseen, minne kovakromausta ei voi tehdä. Esimerkiksi
pumppuja valmistetaan usein alumiinilohkoista, jotka
pinnoittuvat kemiallisella nikkelillä tasaisesti myös sisäosistaan,
Arvo Piiroinen Oy:n tuotantopäällikkö Matti Makkonen
kertoo.
Piiroinen Yhtiöt muodostuu kahdesta juridisesta yrityksestä,
Arvo Piiroinen Oy:stä ja Metalli-Piiroinen Oy:stä. Yritys
toimii omalla Piiroinen-brändillään erilaisten julkisten tilojen
kalustajana. Sopimusvalmistajana yritys tarjoaa monipuolisia
palveluja usean eri toimialan asiakkaille. Pintakäsittelyssä
Piiroisella on tarjolla laaja pintakäsittelyvalikoima,
joista kulutuskestävyyttä vaativiin kohteisiin sopii kemiallinen
nikkelöinti.
Kuva: Pixabay
Laaja skaala
Pienimmät Turun Kovakromin käsittelemät kappaleet ovat
10 mm pitkiä ja 5 mm halkaisijaltaan. Toisaalta pinnoitetaan
männänvarsia, jotka ovat 12 metriä pitkiä tai teloja, jotka
painavat yli 10 tonnia.
Pyöröhionnassa maksimimitat ovat halkaisijalle 400 mm
ja pituudelle 11 500mm tai halkaisijalle 1 000 mm ja pituudelle 6 000 mm. Tasohionnassa maksimimitat ovat leveydelle
1 800 mm ja pituudelle 4 300 mm tai leveydelle 3 000 mm
ja pituudelle 5 000 mm.
Hydrauliikassa männänvarren pinnanvahvuus voi olla
30–50 mikrometriä. Paperikoneen telassa voi olla 200 μm
pinnanvahvuus, Kerola sanoo.
Kovakromausta voidaan tehdä sekä putken ulko- että
sisäpintaan. Ulkopuolinen pinnoitus on tavallisempi kohde.
Kovakromauksella saavutetaan 700 – 1 300 HV kovuus.
Kovakromipinta kestää monissa aggressiivisissakin olosuhteissa,
kuten kaivosteollisuudessa, jossa voi olla happamia tai
emäksisiä olosuhteita.
Kovakromausta voidaan käyttää myös paikallisesti esimerkiksi
kappaleessa, jossa tiiviste pyörii akselia vasten. Tällöin
akselin pintaan voidaan tehdä paikallinen kovakromaus,
jonka ansiosta akseli kestää tiivisteen kulutusta. Muuten tiiviste
söisi akselin kulutuspintaan uran.
Turun Kovakromi tekee myös mattapintaista kromausta
ainoana maailmassa.
Sitä käytetään esimerkiksi huonekaluteollisuuden tuotteissa.
Mattapintaa käytetään laminaatin tai vanerin puristuslevyssä,
koska näin syntynyt pinta peittää lopputuotteen pintavirheitä.
Vaneri- ja laminaattiteollisuudessa visuaalinen ilme on
tärkeä asia, Kerola toteaa.
Kovakromaus vaatii tiukat ympäristöluvat, koska Kromi
VI -yhdisteiden käyttö ilman lupaa loppui EU-alueella vuonna
2016.
Meillä on jatkolupa niiden käyttöön vuoteen 2024
saakka. On tärkeätä ymmärtää, että kovakromauksella saadaan
materiaalin pintaan puhdas ja turvallinen alkuaine, josta
ei irtoa haitallista kuusiarvoista kromia. Tämä asia on monesti
ymmärretty väärin, Kerola toteaa.
Turun Kovakromi on jo aloittanut kovakromauksen seuraavan
jatkoluvan valmistelun. Kovakromauksen poikkeuslupa todennäköisesti jatkuu, koska sille ei ole korvaavaa yhtä kestävää
pinnoitustapaa olemassa.
Korjaamalla parempi kuin uusi
Korjaustoiminta on yksi alue, johon olemme panostaneet.
Monta kertaa vanhan korjaaminen on järkevämpää kuin
uuden hankkiminen. Jos on varaa seisottaa konetta sen aikaa
kuin korjaaminen kestää, on korjaaminen aina järkevää ja
kannattavaa. Korjaamalla saamme kappaleen vähintään
uutta vastaavaan kuntoon, ellei paremmaksikin kuin se on
ollut alun perin. Asiakas säästää tässä tapauksessa 50 – 70
prosenttia uuden hintaan verrattuna. Korjaamamme kappaleen
käyttöikä on vähintään sama, ellei pidempi kuin uuden
vastaavan, Kerola lupaa.
Korjauksissa Turun Kovakromi tarjoaa sylinterin kunnostuksen
jopa kahdessa työpäivässä.
Se on harvinaista, koska kaikilla sylinteripajoilla ei ole
omaa kromaamoa. Meiltä saa täydellisen kokonaispalvelun,
jossa sylinteri irrotetaan, korjataan ja toimitetaan takaisin.
Huoltoautoissa on kaikki työvälineet sorvia lukuun ottamatta,
Kerola kertoo.
Kovakromausta tehdään myös uusille tuotteille vahvistukseksi
ja korjaukseksi. Kerolan mukaan uusien tuotteiden kromipinta
on monesti hyvin ohut, esimerkiksi 20 mikrometriä,
minkä vuoksi pinnoittaminen paksummalla kovakromipinnalla
lisää tuotteen käyttöikää huomattavasti. Korjauksen jälkeen
kromipinta on yleensä 50–60 μm paksu, eli kolme kertaa
paksumpi.
Suomessa ei Kerolan mukaan ole Turun kovakromin
lisäksi kuin pari kovakromaamoa, jotka pystyvät itse korjaamaan
esimerkiksi rikkoutuneen männänvarren kaikkine vaiheineen.
Eli ensin poistetaan vanha pinnoite, korjataan pohja
ja hiotaan, kromataan ja lopuksi kiillotetaan valmiiksi oikeisiin
mittoihin.
Sellaistakin tapahtuu, että esimerkiksi uudessa kaivinkoneessa
on ollut liian isot väljyydet niveltapeissa, minkä vuoksi
ne on tuotu heti meille kovakromattaviksi tiiviimmiksi nivelistään.
Teimme paksumman kromauksen niveltappeihin, jolloin
nivelet toimivat oikein ja kone saatiin toimintakuntoon.
On tapahtunut sellaistakin, että uudistuotannossa konepajalla
on tehty virhe koneistuksessa ja kappaleesta on koneistettu
liikaa pintaa pois.
Näitä on tuotu meille, jolloin olemme palauttaneet
kovakromipinnalla paksuuden oikeaan toleranssiin. Jo pelkkä
kappaleen aihio saattaa maksaa satoja tuhansia euroja,
joten kovakromikorjaus on järkevää toteuttaa, Kerola sanoo.
Monella asiakkaalla, kuten koneurakoitsijoilla ja autoilijoilla
on tarve nopealle palvelulle, jos esimerkiksi koneen
sylinteri rikkoutuu, eikä varakonetta tai -sylinteriä ole.
Pikapalvelulla pyrimme vastaamaan tällaisiin erittäin kiireellisiin
tilanteisiin. Kun kone seisoo, se ei tuota omistajalleen
mitään. Pikapalvelumme avulla koneen seisonta-aika jää
lyhyeksi,
Kerola toteaa.
Kuvassa Arvo Piiroinen Oy:n tuotantopäällikkö Matti Makkonen (vas.) ja myyntipäällikkö Harold Häkkinen.
KUVA: ARVO PIIROINEN OY
Kemiallinen niklaus vaihtoehtona
Kemiallinen niklaus on monissa hieman kevyemmissä teollisuussovelluksissa
kovakromauksen vaihtoehto. Menetelmää
voidaan käyttää useille eri pohjamateriaaleille alumiinista
messinkiin ja teräkseen saakka ja non-ferriinisiin eli rosteriin ja
haponkestäväänkin teräkseen tietyissä rajoitteissa.
Kemiallinen nikkelöinti on autokatalyyttinen, eli pinnan
paksuus voidaan määritellä mikron tarkkuudella, kun elektrolyyttisessä
kovakromauksessa pinnan paksuus syntyy kappalemuotojen
mukaan. Siksi esimerkiksi akselien pinnoituksessa
yleensä kovakromausta joudutaan vielä jälkikoneistamaan.
Tätä ei tarvita kemiallisessa nikkelöinnissä, koska siinä pinnan
paksuus voidaan määritellä hyvin tarkasti, Arvo Piiroinen
Oy:n Makkonen kertoo.
Erilaiset lohkot ja kevyempien pumppujen komponentit
sopivat hyvin kemialliselle nikkelöinnille, koska kemiallinen
nikkelöinti menee juuri sinne, minne neste saadaan menemään.
Esimerkiksi pumppuja valmistetaan alumiinilohkoista,
jotka pinnoittuvat tasaisesti myös sisäosistaan. Alumiinin anodisointi
ei riitä niihin pintakäsittelyksi. Myös muovin pursutussuuttimet
ja virtauskanavat ovat hyviä kohteita kemialliselle
niklaukselle, Makkonen kertoo.
Piiroisen pintakäsittelytarjonta on monipuolinen, kemiallisesta niklauksesta erilaisiin dekoratiivisiin käsittelyihin. Sen lisäksi yrityksellä on laaja-alainen osaaminen metalli-, puu- ja verhoilualoilta.
KUVA: ARVO PIIROINEN OY
Kemiallisella niklauksella saadaan siisti, lähes kromatun
näköinen pinta, joka on nikkeliin vivahtava, eli kellertävä.
Piiroinen tekee kemiallisen niklauksen lisäksi hyvin laajaalaisesti
erilaista dekoratiivista eli silmän kestävää pinnoitusta.
Noin 90 prosenttia pintakäsittelystämme on dekoratiivista
pinnoitusta sekä muita teknisiä ominaisuuksia vaativaa pinnoitusta.
Teräksen pinnoittamiseen meillä on kolme erilaista kromauslinjaa.
Kaksi kolmiarvoista kirkaskromauslinjaa ja yksi
niin sanottu satiinikromi, eli hopean tapaiselta näyttävä kromaus,
myyntipäällikkö Harold Häkkinen Piiroiselta kertoo.
Kemiallinen nikkelipinnoite sopii niin yksinkertaisille, kuin monimutkaisillekin komponenteille, joihin tarvitaan teknisiltä ominaisuuksiltaan monipuolinen ja mittatarkka pintakäsittely.
KUVA: ARVO PIIROINEN OY
Kirkkaalla kromilla pinnoitus onnistuu teräksestä kupariin
ja messinkiin. Sähkösinkityksestä löytyy normaali sinipassivointi
sekä korroosiokestävyydeltään parempi keltapassivointi.
Tarjolla on myös alumiinilinja, jossa on anodisointia luonnonvärillä
ja mustalle sekä kaksi eri passivointitapaa.
Teksti: Jari Peltoranta