Palveluliiketoiminta
Kannattavuus luo työhyvinvointia
Yrityksen hulppeat tuotantotilat sijaitsevat lähellä Mikkelin lentokenttää. Uusin hankinta, Salvagninin B3-hybridisärmäin, liitettiin P4 Lean -taivutusautomaatin rinnalle.
Mikkeliläisiin metallialan kärkiyrityksiin kuuluva Casemet on kasvanut vauhdikkaasti ja laajentunut yritysostoin. Muutama vuosi sitten toimitusjohtaja Jukka Kokkonen kävi päivittämistä johtamisosaamistaan Pienyrityskeskuksen Ceo-Joko-koulutuksessa.
Keväällä 2016 perustettu Casemet Oy on kahden perheen
omistama yhtiö, joka on erikoistunut teräskotelointiin sekä
sähkömekaanisten ja ohutlevyrakenteiden sopimusvalmistukseen.
Yritys valmistaa teräksisiä suoja- ja laitekoteloita ja seinäkaappeja
asiakkaan toiveiden mukaan. Yrityksen tuotteita
voidaan käyttää myös ulkona haastavissa oloissa esimerkiksi
raide- ja tieliikenteessä. Asiakaskuntaan kuuluu kotimaisia
vahvoja vientiyrityksiä, kuten Kone, Wärtsilä ja Metso.
Yrityksen pääpaikka on Mikkeli. Koronasyksynä valmistuivat
uudet tilat Viron Pärnuun, ja Riihimäen tehtaan toiminta
siirtyi sinne syyskuun alussa. Pärnussa tehdään levytyöstöä,
laserleikkausta ja siellä on epäkeskolinja.
Yritys investoi keväällä Salvagninin B3-hybridisärmäimeen,
joka liitettiin P4 Lean -taivutusautomaatin rinnalle.
Lisäksi yritys toi markkinoille uuden tuotteen, Cubo Outdoor
Cabinet -kotelointiratkaisun, joka suojaa sähkötekniikkaa ja
hydrauliikkaa vaativissa olosuhteissa ulkokäytössä.
Olemme tehneet määrätietoista kehittämistyötä. Tänä
vuonna saatiin maaliin uudistuksia, jotka pistettiin liikkeelle jo
ennen koronaa. Koronatilanne ei näkynyt merkittävästi meillä
vielä ensimmäisen ja toisen kvartaalin aikana, mutta loppuvuonna
isojen asiakkaidemme tilauskannan tilanne heijastuu
tänne meillekin. Teknologiateollisuuteen koronan vaikutukset
ovat kaikkineen tulleet viiveellä, toimitusjohtaja Jukka Kokkonen
sanoo.
Jokosta verkostoja ja ideoita
Casemet työllistää tällä hetkellä Mikkelissä 135 henkilöä ja
kaikkineen noin 170. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli yli
17 miljoonaa euroa.
Jukka Kokkonen ryhtyi yrittäjäksi vuonna 2011. Parisen
vuotta sitten hän innostui mukaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun
Pienyrityskeskuksen Ceo-Joko-koulutukseen.
Olen ollut toimitusjohtajana pitkään, mutta innostuin, kun
ohjelma oli mukana Kauppakamarin tarjonnassa. Ajattelin
briiffata itseäni vähän siitä, mitä nyt on meneillään, hankkia
lisää verkostoa ympärilleni ja tavata kollegoita.
Viime vuonna paikallinen yrittäjäjärjestö valitsi Casemetin
vuoden mikkeliläisyritykseksi.
Kasvukiidossa olevan mikkeliläisen Casemet Oy:n toimitusjohtaja
Jukka Kokkonen kävi päivittämässä omaa johtamisosaamistaan eri
näkökulmista Pienyrityskeskuksen Ceo-Joko-koulutuksessa.
Jokosta jäi mieleeni useita kiinnostavia teemoja. Ohjelma
vahvisti tuntoja siitä, että digitalisaatioon pitää satsata. Siihen
pitää mennä mukaan, ettei jää ulos.
Myös johtamisesta tuli kiinnostavia uusia näkökulmia.
Oman ajankäytön johtaminen oli asia, jota aloin miettiä.
Tärkeä oli myös henkilöjohtamiseen näkökulma, että työntekijät
tulevat erilaisista taustoista, ja heillä on erilaisia näkemyksiä
ja tunteita. Johtajan pitäisi kuitenkin saada kaikki työntekijät
sisäistämään yrityksen arvot, jotta voidaan viestiä, mihin
suuntaan yritys on menossa ja pystytään sitoutumaan yhteiseen
päämäärään.
Vastuullisuus tarkoittaa Jukka Kokkosen mukaan myös sitä,
että pidetään yrityksestä ja sen henkilöstöstä huolta eri tilanteissa.
Kun yritys pysyy hyvässä kunnossa, myös työntekijät voivat
hyvin.
PYK on Joko-koulutusten pioneeri
Pienyrityskeskus aloitti Joko-koulutukset jo 40 vuotta sitten.
Vuosikymmenten varrella ohjelmaa on järjestetty eri puolilla
maata. Ensi keväänä alkavan ohjelman kuudesta lähijaksosta
kolme järjestetään Mikkelissä ja kolme Kouvolassa. Osallistua
voi eri puolilta maata myös etäyhteyksien kautta.
Vuosien varrella ohjelmaa on päivitetty vastaamaan kulloisenkin
ajan haasteisiin. Useat yritykset ovat lähettäneet kerrallaan
kaksi ihmistä ohjelmaan, koska silloin uusien asioiden
jalkautus onnistuu nopeasti ja tiimi saa pohdiskeltua yhdessä
yrityksen sen hetken ajankohtaisiin haasteisiin ratkaisuja,
ohjelmaa vuosia vetänyt Eila Avelin kertoo.
Huhtikuussa 2021 alkava koulutus keskittyy muun muassa
strategian laadintaan, johtamistaitoihin, työnlainsäädäntöön,
asiakkuuksiin, kumppanuuksiin, verkottuneeseen toimintatapaan,
talouslukutaitoon sekä yrityksen tulevaisuuskuntoisuuteen.
Eila Avelin muistuttaa, että johtamisen muotivirtaukset tulevat
ja menevät, mutta pysyvää on se, että hyvä johtaja saa
työntekijän loistamaan.
Esimiehen ei itsensä tarvitse loistaa, kunhan hänellä on
taidot saada työntekijät kukoistamaan kunkin omia vahvuuksia
hyödyntäen. Toinen tärkeä asia on saada ihmiset sitoutumaan työhönsä. Kolmas on ottaa työntekijät mukaan tekemään yrityksen
tai organisaation strategiaa. Pohtimaan yhdessä, mitkä
ovat yrityksen tavoitteet, joita kohti yhdessä mennään ja jokainen
on vastuussa siitä, että onnistummeko vai emme. Se on
sitä paljon puhuttua osallistavaa johtamista, jonka ansiosta
sitoudutaan työhön paremmin ja koetaan oma työ sen johdosta
merkityksellisemmäksi.
Avelin näkee hyvän johtamisen prosessina, jossa pistetään
kuntoon työntekijöitä jäytäviä pieniä asioita.
Usein työpaikoilla työntekijöitä jäytävät asiat ovat lopulta
niitä pieniä arjessa olevia asioita, jotka ovat korjattavissa. Se
edellyttää kuitenkin, että asiat nostetaan ajoissa esille, ettei
ns. lumipallo ala pyöriä.
Yrityksen johdolla pitäisi kuitenkin olla aikaa pysähtyä joskus
miettimään, mitä askelia seuraavaksi kannattaisi ja voisi
ottaa. Tähän Ceo-Joko tarjoaa oivallisen mahdollisuuden.
Olen itsekin etsinyt ratkaisukeskeisiä työkaluja arjen asioihin,
jotka jumittavat työpaikoilla. Olen nähnyt, miten pienilläkin
muutoksilla on voinut olla ratkaiseva merkitys ilmapiiriin ja
sitä kautta tuottavuuteen.
Casemet on erikoistunut teräskotelointiin sekä sähkömekaanisten ja
ohutlevyrakenteiden sopimusvalmistukseen.
Ceo-Joko 4 -koulutus on suunnattu eri toimialojen yritysten
ja organisaatioiden johtajille, esimiehille, päälliköille ja yrittäjille.
Ohjelma sisältää kuuden valmennuspäivän lisäksi vapaaehtoisen
yrityskohtaisen kehittämistehtävän sekä mahdollisesti
yritysvierailun tai yritysvierailijan käynnin.
Koulutus soveltuu koko toimihenkilökaartille. Useinhan
omasta koulutuksesta on aikaa, joten asioiden kertaaminen on
aina paikallaan, Casemet Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kokkonen
korostaa.
Lisätietoja antaa Xamk Pienyrityskeskuksessa:
Inka Vanhanen, puh. 050 467 7982, inka.vanhanen@xamk.fi
Teksti ja kuvat: Päivi Kapiainen-Heiskanen